Aïsha Devi

Highlights

januari 2025

De maand januari zit vol muzikale hoogtepunten! We hebben een selectie gemaakt van bijzondere concerten die het beste laten horen in verschillende genres.

  • Visioenen voor twee piano’s

    Pavel Kolesnikov + Samson Tsoy

    Diepzinnige pianomuziek van Messiaen, Kurtág en Bach
    Messiaen, Kurtág, Bach

    wo 8 jan 2025

    Je hoeft niet gelovig te zijn om geraakt te worden door het diep-spirituele Visions de l’Amen van de Franse componist Olivier Messiaen. Vanavond is er een zeldzame kans om dit monumentale werk live te horen. Voor de uitvoering tekenen Pavel Kolesnikov en Samson Tsoy, twee in Londen gevestigde jonge Russische pianisten. Én verklaard liefhebbers van het Muziekgebouw, waarvan ze de akoestiek en de sfeer goed kennen en hogelijk waarderen.

    Messiaen componeerde zijn Visions de l’Amen tijdens de Tweede Wereldoorlog in Parijs, waar hij en zijn vrouw Yvonne Loriod het op 10 mei 1943 in première brachten. Kolesnikov en Tsoy koppelen Messiaens grootse muziekarchitectuur aan een reeks miniaturen van Johann Sebastian Bach en de hedendaagse meester György Kurtág die uitblinkt in diepgang en verfijning. In 2023 organiseerden Kolesnikov en Tsoy in het Muziekgebouw hun zeer geslaagde interdisciplinaire festival Ragged Music: ‘De hooggespannen verwachtingen worden muzikaal zonder meer waargemaakt’, oordeelde de Volkskrant.

    Programma

    Johann Sebastian Bach/György Kurtág Koralen voor piano vierhandig (selectie)
    Olivier Messiaen Visions de l’Amen

    Uitvoerenden

    Pavel Kolesnikov piano
    Samson Tsoy piano 

  • FIBER x The Rest is Noise 2025

    Double bill: Animistic Beliefs + Jeisson Drenth en Aïsha Devi + Emmanuel Biard

    Audiovisuele performances die de zintuigen op scherp zetten

    vr 10 jan 2025

    FIBER X The Rest is Noise leidt het nieuwe jaar in met audiovisuele performances die de zintuigen op scherp zetten. Het Rotterdamse duo Animistic Beliefs en mediakunstenaar Jeisson Drenth presenteren de wereldpremière van Thức Tỉnh (Ontwaak). Aïsha Devi presenteert samen met visual artist Emmanuel Biard de show Les Immortelles, gebaseerd op haar laatste album Death is Home.

    Animistic Beliefs + Jeisson Drenth
    De contemplatieve performance Thức Tỉnh van Animistic Beliefs raakt aan thema’s als queerness, kolonialisme, hoop en zelfexpressie en culmineert uiteindelijk in een rave die complexiteit en de geboorte van nieuwe verhalen viert. Thức Tỉnh versmelt voorouderlijke verhalen met moderne uitingen. Het trio put uit tradities uit Vietnamees-Chinese, Molukse en precolumbiaanse culturen en brengt dit erfgoed onder meer tot leven door het gebruik van traditionele instrumenten als de Tifa-drum en de Tayronian keramische fluit. 

    Thức Tỉnh is ontwikkeld met steun van Muziekgebouw Productiehuis

    Aïsha Devi + Emmanuel Biard
    De in Zwitserland geboren Aïsha Devi is een van de meest opmerkelijke namen in de elektronische muziek van het afgelopen decennium. Ze combineert mystiek – geïnspireerd door haar Nepalese afkomst – met een scherpe clubgevoeligheid. Les Immortelles doet een poging het mysterie te ontrafelen over de grens tussen leven en dood, waarbij Devi lichaam en geest overstijgende ervaringen oproept. Audiovisueel kunstenaar Emmanuel Biard tekent voor de scenografie en visuele presentatie van Les Immortelles.

     

     

    Programma

    19:45 - 20:15 / Foyerdeck 1 / Pre-talks met Animistic Beliefs + Jeisson Drenth onder leiding van muziekjournalist Eelco Couvreur
    20:30 - 21:30 / Grote Zaal / Animistic Beliefs + Jeisson Drenth Thức Tỉnh (wereldpremière) 
    21:30 - 22:10 / Entreehal / dj-set justin case
    22:10 - 23:10 / Grote Zaal / Aïsha Devi + Emmanuel Biard Les Immortelle
    Na afloop / Entreehal / dj-set justin case

    Uitvoerenden

    Animistic Beliefs:
    Linh Luu elektronica
    Mar Lalihatu
    elektronica

    Jeisson Drenth visuals, elektronica

    Aïsha Devi zang, elektronica
    Emmanuel Biard
    visuals

  • Die Abenteuer des Prinzen Achmed (1926)

    Steven Kamperman, Eric Vloeimans, Esat Ekincioğlu + Hamid Reza Behzadian

    Oosterse melodieën bij de oudste stop-motionfilm vol kleurrijke decors
    Kamperman

    zo 12 jan 2025

    Steven Kamperman creëerde een nieuwe soundtrack bij deze toverachtige film. Die Abenteuer des Prinzen Achmed is de oudste bewaard gebleven speelfilmlange animatie én een van de weinige overgeleverde vroege films gemaakt door een vrouw. De expressieve animatiekunst van Lotte Reiniger vormt in deze voorstelling het visuele deel van een muzikaal avontuurlijke reis, waarin de melodische rijkdom van het Oosten zich mengt met hedendaags gecomponeerde klanken en gekruide improvisaties.

    Een vliegend paard, een magische lamp, feeën en boze geesten trekken voorbij in deze vrije bewerking van enkele verhalen uit Duizend-en-een-nacht. Verbluffend gedetailleerde, met de hand geknipte silhouetten komen met stop-motion tot leven tegen kleurrijke decors. Prins Achmed is onze held en gids in een oogstrelende sprookjeswereld, maar de telkens van vorm veranderende tovenaar steelt de show.

    Met Engelse ondertiteling

    i.s.m


    Programma

    Die Abenteuer des Prinzen Achmed (1926), animatiefilm van Lotte Reiniger met muziek van Steven Kamperman

    Uitvoerenden

    Steven Kamperman altklarinet, melodica, drums 
    Eric Vloeimans trompet 
    Esat Ekincioğlu contrabas
    Hamid Reza Behzadian Indiase gitaar, mondharmonica, lapsteel

  • Schuberts Schwanengesang

    Matthias Goerne + Anton Mejias

    De ultieme romantische liedcyclus
    Schubert

    vr 17 jan 2025

    ‘Het is mijn lievelingszaal, vanwege de akoestiek en de sfeer.’ Aldus bariton Matthias Goerne in Het Parool over de Grote zaal van het Muziekgebouw. En hij trad hier vaker op dan welke liedzanger dan ook. Met gemak zingt hij boven een honderdkoppig orkest uit, maar hij kan ook prachtig fluisterzacht zingen. Enorme dramatiek bij Goerne. Hij treft de jonge Fins-Cubaanse Anton Mejias aan de piano. Samen brengen ze de beroemde liedcyclus Schwanengesang van Franz Schubert.

    Schwanengesang was nagenoeg het laatste wat de toen pas 31-jarige Schubert in oktober 1828 componeerde. De liederen behoren tot zijn meest geliefde, zoals Der Atlas en Ständchen. Huiveringwekkend mooi en bezield. Goerne bevindt zich al 25 jaar aan de top; Anton Mejias is pas 23, valt op met zijn Bach en is een snel rijzende ster aan het pianofirmament. Zo soleerde hij onder de dirigenten Tarmo Peltokoski en Klaus Mäkelä, twee generatie- en landgenoten die ook in rap tempo carrière maken.

    Programma

    19.30 uur / Grote Zaal / Voorprogramma

    20.15 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma
    Franz Schubert Schwanengesang

    Uitvoerenden

    Matthias Goerne bariton
    Anton Mejias piano

  • Bartók & Beyond

    Asko|Schönberg + Joseph Puglia

    Composities over de grenzen van klassieke muziek
    Bartók, Winkelman, Ayres

    do 23 jan 2025

    In de Asko|Schönberg-serie & Beyond neemt violist Joseph Puglia telkens een componist als uitgangspunt en kijkt hij welke invloeden en relaties er zijn met andere componisten. Dit keer verkent Puglia vanuit de Hongaarse componist Béla Bartók (1882-1945) de grenzen van klassieke muziek. Bartók verzamelde duizenden volksmelodieën uit zijn geboorteland, maar bijvoorbeeld ook uit Algerije en Turkije. Deze volksmuziek verwerkte hij in zijn eigen composities. Zijn trio Contrasts schreef hij voor jazzklarinettist Benny Goodman. Als een van de meest toonaangevende componisten van de 20e eeuw trad Bartók bewust buiten de klassieke paden. 

    Ook de andere componisten die te horen zijn tijdens deze editie van & Beyond laten zich niet begrenzen in het mengen van stijlen. Helena Winkelman speelde ooit in een rockband en dat is te horen in haar Ciaccona voor viool. Ook al is de chaconne een oude barokke muziekvorm, ze vraagt de violist om te ‘rocken’ als op een elektrische gitaar. Trödelmarkt van Richard Ayres is een anti-concert voor viool waarin hij de virtuositeit van de uitvoerder in een ironisch daglicht stelt. Het schiet van barok naar nachtclubmuziek, aangevuld met een scala aan eigengemaakte audio-opnames.

    Echoes of Nothing

    Maandelijks randprogramma i.s.m. Conservatorium van Amsterdam
    Van 19.45 tot 20.00 uur, voorafgaand aan het concert in de Grote Zaal, speelt Pietro Elia Barcellona in de Entreehal solowerken voor contrabas. De miniconcerten reflecteren op concerten uit de programmering in de Grote Zaal.
    > Meer info over Echoes of Nothing

    Programma:
    Stefano Scodanibbio Sei Studi (1981-1983).... 
    Studio 1: Joke / Studio 2: Faraway / Studio 3: On Turning
    Pietro Elia Barcellona Solo Piece dedicated to Scodanibbio....

    Programma

    19.15 uur / Foyerdeck 1 / Inleiding
    Door Thea Derks

    19.45 uur / Entreehal / Voorprogramma Echoes of Nothing
    Pietro Elia Barcellona speelt solowerken voor contrabas

    20.15 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma
    György Kurtág Nepdalfele
    Béla Bartók
    Contrasts 
    Helena Winkelman Ciaccona
    Márton Illés Three Watercolors for Clarinet, Violin, Violoncello and Piano
    Harry Partch Barstow (bewerking door Ben Johnston)
    Soheil Shayesteh nieuw werk
    Richard Ayres No. 53 (Trödelmarkt): NONcerto for violin

    Uitvoerenden

    Asko|Schönberg
    Joseph Puglia viool, curator

  • Rubato

    Geliefd Turks trio mixt klassieke stijlen met pop

    vr 31 jan 2025

    Rubato is een van de meest invloedrijke Turkse bands. De driemansformatie blinkt uit in Turkse klassieke muziek, maar scoort ook hits in de popwereld. Daarbij werken de bandleden samen met vele beroemde musici. Nu laten ze hun instrumenten voor zich spreken. Met slechts klarinet, cello en bas weten de drie een uitzonderlijk rijk geluid neer te zetten.

    Van het in Turkije immens populaire genre arabesk tot klassiek en van pop tot rap, Rubato verbindt allerlei stijlen op geheel eigen wijze. De drie leden doen wat virtuositeit betreft niet voor elkaar onder. Cellist en zanger Özer Arkun, klarinettist Göksun Çavdar en basgitarist Eralp Görgün maakten naam bij het grote publiek door hun tv-optredens met sterren als Sila en Tuğçe Kandemir.

    Uitvoerenden

    Rubato:
    Özer Arkun cello
    Göksun Çavdar klarinet
    Eralp Görgün basgitaar