In de Asko|Schönberg-serie & Beyond neemt violist Joseph Puglia telkens een componist als uitgangspunt en kijkt hij welke invloeden en relaties er zijn met andere componisten. Dit keer verkent Puglia vanuit de Hongaarse componist Béla Bartók (1882-1945) de grenzen van klassieke muziek. Bartók verzamelde duizenden volksmelodieën uit zijn geboorteland, maar bijvoorbeeld ook uit Algerije en Turkije. Deze volksmuziek verwerkte hij in zijn eigen composities. Zijn trio Contrasts schreef hij voor jazzklarinettist Benny Goodman. Als een van de meest toonaangevende componisten van de 20e eeuw trad Bartók bewust buiten de klassieke paden.
Ook de andere componisten die te horen zijn tijdens deze editie van & Beyond laten zich niet begrenzen in het mengen van stijlen. Helena Winkelman speelde ooit in een rockband en dat is te horen in haar Ciaccona voor viool. Ook al is de chaconne een oude barokke muziekvorm, ze vraagt de violist om te ‘rocken’ als op een elektrische gitaar. Trödelmarkt van Richard Ayres is een anti-concert voor viool waarin hij de virtuositeit van de uitvoerder in een ironisch daglicht stelt. Het schiet van barok naar nachtclubmuziek, aangevuld met een scala aan eigengemaakte audio-opnames.
Echoes of Nothing
Maandelijks randprogramma i.s.m. Conservatorium van Amsterdam
Van 19.45 tot 20.00 uur, voorafgaand aan het concert in de Grote Zaal, speelt Pietro Elia Barcellona in de Entreehal solowerken voor contrabas. De miniconcerten reflecteren op concerten uit de programmering in de Grote Zaal.
> Meer info over Echoes of Nothing
Programma:
Stefano Scodanibbio Sei Studi (1981-1983)....
Studio 1: Joke / Studio 2: Faraway / Studio 3: On Turning
Pietro Elia Barcellona Solo Piece dedicated to Scodanibbio....