Maarten Engeltjes (foto Hans van der Woerd)

Het verdriet van Maria

PRJCT Amsterdam + Maarten Engeltjes + college Jan Van den Bossche
zo 14 jan 2024 20:15 - 21:30
zo 14 jan 2024
20:15 - 21:30
  • zo 14 jan 2024
    20:15 - 21:30
    Grote Zaal
    Geweest

Programma

19.00 uur / College oude muziek door Jan Van den Bossche

20.15 uur / Hoofdprogramma
Antonio Vivaldi Sovente il sole 
Antonio Vivaldi Vioolconcert in g RV 316a uit La stravaganza
Antonio Vivaldi Introduzione al miserere 'Filiae Maestae Jerusalem’
Antonio Vivaldi Stabat Mater 
Johann Adolf Hasse Salve Regina

Uitvoerenden

PRJCT Amsterdam 
Maarten Engeltjes countertenor 
Rie Kimura viool

Vivaldi’s hartverscheurende Stabat Mater

Maarten Engeltjes en zijn barokensemble PRJCT Amsterdam komen graag terug naar hun favoriete concertzaal met nieuwe en spannende projecten. In dit concert laten ze horen dat de menselijke stem het mooiste van alle instrumenten is. En helemaal als een indringende hoge mannenstem het verdriet van Maria aan de voet van het kruis bezingt. Antonio Vivaldi schilderde dat hartverscheurende tafereel in zijn droeve Stabat Mater, de meesterproef voor iedere countertenor.

Ook aan de wonderschone begroeting van Maria kun je je te goed doen. Johann Adolf Hasse was na Händel de beroemdste operacomponist van zijn tijd. Hij zette het Salve Regina, een smeekbede om bescherming en steun, prachtig op muziek. Als geen ander weet Engeltjes zinderende programma’s neer te zetten rondom iconische barokmuziek. Zo bracht hij eerder al voor uitverkochte zalen een zinderend Händelconcert en duetten van Purcell samen met zijn leermeester, de wereldberoemde countertenor Andreas Scholl.

19.00 uur / College oude muziek door Jan Van den Bossche
Muziek voor en over Maria
De Mariaverering leidde in de katholieke wereld tot een zeer uitgebreid repertoire van aan de Maagd gewijde stukken. Het Magnificat was erg geliefd, maar vooral het Stabat Mater kreeg de status van een eigen genre. Het simpele en toegankelijke middeleeuwse gedicht over het verdriet van Maria bij de kruisdood van haar zoon sprak erg tot de verbeelding van de gelovigen en nodigde talloze componisten uit van de 15e tot de 21e eeuw tot het schrijven van meeslepende muziek.

Dit college gaat in op de liturgische muziek rond Maria in het algemeen en belicht ook specifiek de oorsprong en de geschiedenis van het Stabat Mater aan de hand van enkele van de meest beroemde voorbeelden uit de voorbije eeuwen.

Programmaboekje