De polsslag in het werk van Steve Reich leent zich bij uitstek om de sfeer van een metropool in muziek om te zetten. Voor City Life ging hij de straat op om de geluiden van New York op te nemen. Gesprekken, getoeter en alarminstallaties van auto’s, een heimachine, dichtslaande deuren, maar ook het kloppen van een hart. Gespeeld op samplers vormen die het fundament onder Reichs lofzang op de stad. Hij tovert New York tevoorschijn, in zijn onverstoorbare uitgestrektheid en zijn hectiek.
Polsslag is ook de grondslag voor Double Sextet, eigenlijk geschreven voor een ensemble dat speelt tegen een opname van zichzelf. De ritmes van de twee partijen grijpen in elkaar in snelle en langzame dansen. De Britse componist Tansy Davies schreef in opdracht van Asko|Schönberg Canopies of Liquid Light, waarin ze verbanden tussen het ondermaanse en de onzichtbare krachten van de kosmos een muzikale vorm geeft. Onderlinge verbondenheid van mensen met hun omgeving is een van de thema’s in het werk van Davies.
Na het concert:
Echoes of Nothing
Maandelijks randprogramma i.s.m. Conservatorium van Amsterdam
Geïnspireerd door de quote ‘Every something is an echo of nothing’ van componist John Cage cureren drie studenten van het Conservatorium van Amsterdam (Dániel Bolba, Lisa Schreiber en Sean Haid) een eigen concertserie. De miniconcerten reflecteren op concerten uit de programmering in de Grote Zaal en bieden een nieuw perspectief op de concertervaring.
Programmaboekje