Rick van Veldhuizen & Seung-Won Oh
14 sep 2024, 16:30 – Bruckner Casco Festival
Wat ga je horen?
Nieuw stuk van Rick van Veldhuizen: Bruckner cancelde zijn eerste symfonie (Nulde) omdat een bekende dirigent er geen thema in kon ontdekken. Rick gaat zodanig met het meubilair van deze symfonie slepen, dat niets van het materiaal nog herkenbaar lijkt. Totdat … aan het eind van Ricks compositie het niet herkende thema glorieus verschijnt, gespeeld door de elektrische gitaren, saxofoons en elektronica van ensemble Klang. Luister naar Unde Imber et Ignes en hoor wat je te wachten staat.
Nieuw stuk van Seung-Won Oh: Hoe botst de Centraal-Europese Bruckner met de betoverende muziek van de Koreaanse Seung-Won? Zij ziet in Bruckner 4 een bezwerend ritueel dat zij fundeert op een grote variëteit aan slagwerk, zeker ook om aan Bruckners weidsheid en klankkleur te refereren. Zet je schrap voor een magische mix van Oost en West. Luister naar Seung-Wons YeonDo en hoor wat je te wachten staat.
Rick van Veldhuizen & Bruckner 0
Bij het tot stand komen van Ricks werken spreekt het verlangen iets eigens, iets compromisloos, te willen realiseren. Hij wil je meeslepen in zijn wereld door deze te verleiden én te choqueren. Daarbij stelt Rick obsessieve eisen aan zijn uitvoerenden, iets dat ook intrigeert en de vraag oproept hoe het resultaat dan gaat klinken.
Ricks stuk Unde imber et ignes voor sopraan en ensemble maakt een enorme indruk. Hij weet onnoemelijk veel spanning en aandacht af te dwingen middels een zorgvuldig opgebouwd web van fijnzinnige klanken gecombineerd met ongemakkelijke rauwheid en iedere keer weer die betovering, zeer hoorbaar ook in zijn voor het KCO gecomponeerde Mais le corps taché d’ombres.
Rick was een van de eerste componisten die wij hebben benaderd voor Bruckner Casco. Hij koos toen vrijwel onmiddellijk voor de 0de symfonie omdat hij ervan overtuigd was zijn creativiteit bij een vroegere Bruckner symfonie kleurrijker en veelzijdiger te kunnen inzetten dan bij de latere. Zijn uitgesproken voorkeur voor samenwerking met Klang ligt in dit verlengde, met name vanwege de uitzonderlijke bezetting van het ensemble, een muzikale infrastructuur die Rick alle kansen geeft zich optimaal uit te vinden. Rick gaat verrassen en het publiek gaat er wat van vinden, dat is een zekerheid.
Rick over zijn nieuwe compositie: Nulls & Voids
Rick over zijn nieuwe compositie: Nulls and Voids wordt een radicale herbewerking van het materiaal uit Bruckners zogenoemde ‘Nulde’ symfonie, die hij bij leven ongeldig verklaarde en daarom pas in 1924 – honderd jaar vóór ‘Bruckner Casco’ uitgevoerd werd. Het stuk zal dan ook gaan over muzikale herinnering en associatie: al het materiaal in de symfonie wordt in Nulls and Voids eigenlijk een ‘gevonden voorwerp’, maar ook de ontstaansgeschiedenis van het werk, en Bruckners biografie, spelen mee als gevonden voorwerpen. Bruckner ‘annuleerde’ de ‘Nulde’ naar aanleiding van een opmerking van dirigent Otto Dessof, die geen thema kon herkennen. Juist hierom lijkt het me een uitdaging om het minder lyrische materiaal als lyrisch te herwaarderen, en het meer lyrische materiaal agressiever te maken.
Seung-Won Oh & Bruckner 4
De in Zuid Korea geboren Seung-Won is een veelgeprezen componist die in de Volkskrant werd beschreven als ‘een naam om te onthouden’ naar aanleiding van haar eerste professionele opdrachtwerk voor een percussiesextet, DaDeRimGill. Haar muziek is in heel Europa, Noord-Amerika en Azië uitgevoerd en overstijgt traditionele grenzen. Seung-Won verbindt Oost en West, levendige beweging en stilte, pure klank en ritueel theater, gelaagde structuren en transparantie. Het conflict tussen de wil van het individu en de eisen van het collectief is bij haar een veel voorkomend thema. De snel groeiende interesse in theater, ruimte, beweging en interactie met het publiek heeft de afgelopen jaren geleid tot projecten die een nauwe samenwerking met de performers vereisen. Onlangs won zij de Kees van Baaren Prijs.
Seung-Won over haar nieuwe compositie
‘In mijn 45 minuten durende nieuwe werk wil ik een persoonlijke reflectie en reactie creëren op dit monumentale symfonische werk door mijn eigen muzikale taal te bewerken in een tint van Bruckners’ muzikale geest. De ingewikkelde relatie van muzikale thema’s die in de hele Vierde symfonie wordt gebruikt, is een van de belangrijkste componenten om de samenhang van dit gigantische werk te verkrijgen. Deze hechte thematische relaties – gebaseerd op de eerste versie (1874) – wil ik benaderen als motor van mijn compositorische schepping.’
Read more on brucknercasco.nl