Frieda Gustavs & Christiaan Richter
15 sep 2024, 15:00 – Bruckner Casco Festival
Wat ga je horen?
Nieuw stuk Elisabeth van Frieda Gustavs: Stel je voor, je zit beneden en 20 trombones spelen vanaf de rondom-balustrade van het Muziekgebouw boven je, terwijl Pitou Nicolaes en Jasmine Karimova samen met Frieda zingen over dat wat in onze tijd zo anders is dan in Bruckners tijd, maar ook over zaken die helemaal niet veranderen. Frieda’s vier brieven aan haar over- overgrootmoeder vertellen het verhaal. Luister naar Frieda’s Feed me Colors en hoor wat je te wachten staat.
Nieuw stuk van Christiaan Richter: Christiaan is een hardcore Brucknerliefhebber en is met name gek op zijn vijfde symfonie. Christiaan klapt alle 4 delen van deze symfonie in elkaar en boetseert hier een superfinale van 45 minuten van waarin het gezeefde, geperste en gespoelde materiaal wordt uitgevoerd door 2 kwintetten + een piano. Christiaan belooft dat het stuk voor toehoorders ontregelend gaat werken. Luister naar Christiaans Wendingen en hoor wat je te wachten staat.
Frieda Gustavs & Bruckner 2
Ze schreef vooruitstrevende en gelauwerde muziek voor o.a. het Opera Forward Festival en het Holland Festival. Haar inspiratie vindt zij in eeuwenoude polyfonie, in alles wat een stem heeft. Zo is zij gefascineerd door bijv. Mongoolse keelklanken en Bulgaarse vrouwenstemmen. Maar ook wereldmuziek en hedendaagse artiesten van elk genre hebben haar grote aandacht. Frieda ‘vertelt’ graag in haar stukken. Zij maakt gebruik van voor haar wezenlijke teksten en verhalen, ondersteunt haar Zeitgeist soms met visuele accentuering en regisseert haar optredens vaak.
Frieda over haar nieuwe compositie: Elisabeth
‘Met het vieren van Bruckners verjaardag grijpen we terug in de tijd. Zijn naam en de namen van zijn tijdgenoten zijn gangbaar en worden vaak met de term ‘componist’ geassocieerd. Ik wil me ervan bewust worden hoe ver we daadwerkelijk teruggaan en belde mijn grootmoeder Jorinde, mijn bron van informatie als het om het verleden gaat. Samen kwamen we achter het volgende: Toen de tweede symfonie van Bruckner tijdens de wereldtentoonstelling van 1873 in première ging, was mijn over-over-over-grootmoeder Elisabeth een jonge vrouw, ongeveer zo oud als ik nu. Dat zijn 6 generaties en 5 generaties terug: 6. Elisabeth Schnorr von Carolsfeld (geb. Kerner) uit 1857 5. Maria uit 1885 4. Ingeborg uit 1910 3. Jorinde uit 1943 2. Svea uit 1966 1. Frieda uit 1996.’
De zangeressen: Pitou Nicolaes & Jasmine Karimova
Pitou had al vroeg interesse in muziek, eerst met een voorliefde voor klassieke muziek. Van haar tiende tot haar vijftiende zong ze in het Nationaal Kinderkoor. Pas na de middelbare school pakte ze de muziek weer op en deed ze auditie voor het Conservatorium van Amsterdam, de popopleiding. Solo ging ze vooral de poprichting op vooral in samenwerking met het Kobra Ensemble. Emotie gaat bij Pitou altijd boven techniek.
Jasmine Karimova is muzikant, schilder en actrice. Karimova is van Tadzjiekse afkomst, maar werd geboren in het Verenigd Koninkrijk en groeide op in Australië en Amsterdam. Ze spreekt Engels, Nederlands en Russisch en woont in Europa. Met een breed scala aan vaardigheden en talenten, heeft ze een caleidoscopische benadering van expressie.
Het ensemble: Lonelinoise
Hedendaagse muziek lijkt in eerste instantie misschien ontoegankelijk, academisch of zelfs lelijk, maar achter de ruwe façade gaan zoveel krachtige emoties, boodschappen, sferen, affecten en ideeën schuil. Net als andere muziekgenres – en net als het leven zelf – kan het mooi, lief en troostend zijn, maar ook confronterend, ruw en gemeen. Lonelinoise vindt het belangrijk haar nek uit te steken en het onbekende te blijven verkennen, en af en toe een muzikale bom te laten vallen. Lonelinoise is in 2020 opgericht door trombonist Sebastiaan Kemner en Vincent van Wijk en heeft als doel verschillende manieren te vinden om de wilde en wonderlijke klanken van moderne muziek over te brengen op haar publiek. Sebastiaan zal als mentor en leider van het trombonekoor, alle 15 trombonisten selecteren uit 4 verschillende jaargangen binnen het Koninklijk Conservatorium van Den Haag.
Christiaan Richter & Bruckner 5
In 2014 behaalde Christiaan zijn master compositie aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag bij Martijn Padding en Guus Janssen. Hij studeerde in 2012 summa cum laude af met de Nicolaï Prijs aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Er wordt met regelmaat werk van Christiaan uitgevoerd; in 2018 dirigeerde George Benjamin bij het KCO in het Concertgebouw Richters bejubelde compositie Wendingen. Hier ook laat Christiaan horen dat hij een meester is in het toelaten en doseren van invloeden, daar veel mee te doen en er een onmiddellijk herkenbaar eigen geluid aan te koppelen. Heel nadrukkelijk hoor je dat in het ook weer voor het KCO geschreven ‘2270’ met uitvergrote thema’s uit Beethovens 4e pianoconcert, thema’s die zijn verbeelding zodanig activeren dat hij tot geheel nieuwe persoonlijke inzichten komt.
Christiaan over zijn nieuwe compositie
‘Een aantal jaar geleden maakte ik de observatie dat er aan het einde van het beroemde slotcoda van Bruckners Vijfde, de climax van het gehele werk, nog een aantal maten extra ingevoegd zouden moeten worden om de spanning langer vast te houden. Hier ging Bruckner naar mijn mening te snel naar de triomfantelijke en veilige tonica, terwijl hij juist in dit werk qua vorm een meesterschap en logica bereikt waar geen speld tussen te krijgen is, tegelijkertijd mét behoud van zijn grilliger en uitgesproken improvisatorische kanten die ook de oerversies van de derde en vierde symfonie zo kenmerken. Bruckner 5 is een imposant bouwwerk dat niet alleen qua ambachtelijkheid uitdaagt, maar ook qua vasthoudendheid en visie. Talloze momenten triggeren het compositorisch vermogen richting verdere mogelijkheden zoals bij maat 315 van de finale, verfijnde maten die vooruitziend zijn naar Webern, Xenakis, Feldman of de plotselinge en brutale contrasten aan het begin van het werk!
Het ensemble: Camerata RCO
Alle leden van Camerata RCO zijn lid van het Koninklijk Concertgebouworkest en men geniet van het musiceren in klein ensemble. Niet alleen is het repertoire van een klein ensemble anders, kamermuziek is ook persoonlijker en intieme. Men is volledig vrij in de keuze van het repertoire, waar wordt gespeeld en met wie. Voor Camerata is Bruckner gesneden en ook essentiële koek. Ten eerste omdat de leden van Camerata met grote regelmaat de traditionele symfonieën met het KCO uitvoeren, maar ook werkt Camerata samen met dirigent Rolf Verbeek die een aantal Bruckner symfonieën voor Camerata heeft gearrangeerd. De leden van Camerata kennen Christiaan uit eerdere samenwerkingen; twee keer verleende het KCO hem een compositieopdracht: met 2270 en Wendingen. Camerata RCO gaf onmiddellijk aan graag met Christiaan te willen samenwerken voor Bruckner Casco. Camerata RCO wil zich heel graag uitdagen in hedendaagse muziek en ziet Bruckner Casco als dé gelegenheid daartoe omdat het een link legt tussen Bruckner en geheel nieuwe muziek.
Lees meer op brucknercasco.nl