Highlights

oktober 2024

De maand oktober zit vol muzikale hoogtepunten in het Muziekgebouw! We hebben een selectie gemaakt van bijzondere concerten die het beste van alle genres laten horen. Van het adembenemende optreden van het Danish String Quartet met Schubert en Adès, tot de betoverende klanken van de Turkse meester Ahmet Aslan. Beleef een levendige mix van baanbrekende premières, wereldberoemde artiesten en tijdloze meesterwerken deze oktober!

  • Glass, Kulenty en Kilar

    Sinfonietta Cracovia

    Beeldende Poolse en Amerikaanse minimal music
    Panufnik, Kulenty, Reich, Glass, Kilar

    wo 23 okt 2024

    Sinfonietta Cracovia komt uit de historische stad Krakau waar ooit de Poolse koningen resideerden. Het kamerorkest maakt zijn debuut in het Muziekgebouw met Amerikaanse minimal music en nauw verwante toegankelijke Poolse muziek. De Poolse componiste Hanna Kulenty, die in de jaren 80 bij Louis Andriessen studeerde, schreef een nieuw werk voor trompet, bastrombone en strijkorkest. Vanavond klinkt de première. Van minimalist Philip Glass brengt het orkest een echte klassieker, de Derde symfonie

    De andere Poolse componisten kleuren de minimalistische basis romantischer en vrijer in dan de strak conceptueel denkende Amerikanen Reich en Glass. Andrzej Panufnik en Wojciech Kilar schilderen landschappen in filmische sferen. Kilar was dan ook een gevierd filmcomponist en schreef onder andere de prijswinnende score van de film The Pianist over Władysław Szpilman. Hanna Kulenty schrijft wat ze zelf noemt ‘musique surrealistique’: aansprekende en beeldende muziek vol repetitieve, ritmische elementen zoals we die ook kennen van Reich en Glass. 

    Het concert wordt medegefinancierd door het Adam Mickiewicz Instituut in Warschau.

               

    Programma

    Andrzej Panufnik Landscape
    Hanna Kulenty Concerto Rosso
    Hanna Kulenty Mémoire de Mémoire voor strijkorkest, trompet en bastrombone (wereldpremière)
    Steve Reich Duet 
    Philip Glass Symfonie nr. 3 
    Wojciech Kilar Orawa

    Uitvoerenden

    Sinfonietta Cracovia
    Katarzyna Tomala-Jedynak dirigent
    Piotr Majoor trompet
    Adrian Gryciuk trombone

  • Babar en het ontstaan van de wereld (6+)

    Ensemble SeaSession

    Het bekendste olifantje ter wereld komt muzikaal tot leven
    Poulenc, Milhaud

    zo 27 okt 2024

    De bekende Nederlands/Amerikaanse kinderboekenschrijfster Mylo Freeman schreef een gloednieuw scheppingsverhaal over het ontstaan van de wereld. Planeten en dieren spelen de hoofdrol en het olifantje Babar beleeft onvergetelijke avonturen. Verteller Jennifer Muntslag neemt je mee in het verhaal, omlijst door live animaties van Sjeng Schupp. Kijk mee hoe de aarde ontstaat en hoe Babar tot leven komt in deze fantastische familievoorstelling!

    Het olifantje Babar is een van de bekendste kinderboekenpersonages ooit. De boeken van Jean de Brunhoff veroverden kinderharten over heel de wereld. Mylo Freeman heeft zo’n zestig kinderboeken op haar naam staan, waaronder haar reeks over het donkere prinsesje Arabella. Het tienkoppige Ensemble SeaSession voert twee Franse meesterwerken uit de vorige eeuw in een sprankelende nieuwe versie uit. Met de nieuw gecomponeerde Afrikaanse intermezzo's van Richard Rijnvos ontstaat een magische wereld, waarin alle zintuigen worden aangesproken.

    Maak je eigen dierenmasker
    In de Afrikaanse mythologie hebben maskers magische krachten, ook dierenmaskers. Zet je een dierenmasker op, dan is er geen verschil meer tussen mens en dier. Voorafgaand aan het concert kun je een masker van een hyena, krokodil, kameleon, buffel, aap of een olifant beschilderen of versieren. Van alle maskers maken we een mooie tentoonstelling die je na afloop kunt bewonderen. Uiteraard mag je je masker daarna mee naar huis nemen. Ook liggen er na afloop gratis kleurplaten om mee te nemen, ontworpen door Sjeng Schupp.

    Randprogramma Kijk Muziek
    Maken & tekenen / Entreehal / 12:30 – 17:00 uur 
    In de Entreehal kun je weer volop tekenen en kleuren. Voorafgaand aan de voorstellingen bieden we ook gratis workshops aan, waarin het publiek kan kennismaken met de betekenis van Afrikaanse (dieren)maskers. In de workshop gaan de deelnemers aan de slag met dierenmaskers: de maskers kunnen beschilderd en gedecoreerd worden met verf, touw, karton, papier, kurk, restmaterialen etc. Álles kan en mag! Na afloop van de voorstelling zijn de maskers te bewonderen in de Entreehal. 

    Duur: ca. 45 minuten, vanaf een uur vóór de voorstelling.

    Ook na afloop van de voorstelling in de Grote Zaal kan er nog volop geknutseld worden. 

    Jazz Expres / Piet Heinkade
    Op de Piet Heinkade zal de Jazz Express geplaats worden in het kader van de 50e verjaardag van het BIMHUIS.  
    12:30 – 13:15 uur: Concert 1
    15:00 – 15:45 uur: Concert 2
    16:30 – 17:15 uur: Concert 3

    SoundLAB / Atriumzaal (2e verdieping) / 13:00 – 17:00 uur
    In SoundLAB kan je spelen met wonderlijke instrumenten zoals de Dato DUO, Toonpad, Formonium en de MODi, waarmee je samen met anderen een heel nieuw muziekstuk maakt. Tijdens de Kijk Muziekmiddag kun je gewoon even binnenlopen en de instrumenten uitproberen of meedoen aan een bliksemworkshop. Word componist in een kwartier!

    14:40 uur: miniworkshop 1
    15:10 uur: miniworkshop 2
    15:40 uur: miniworkshop 3

    Duur: ca. 20 minuten. We verzamelen SoundLAB.

    Rondleiding Artiestenroute
    Volg de Artiestenroute en ga mee op een spannende rondleiding backstage in het Muziekgebouw. Kom te weten waar musici inspelen en technici alles voorbereiden achter de schermen. Misschien ontmoet je wel een echte artiest!

    14:40 uur: rondleiding 1
    15:10 uur: rondleiding 2
    15:40 uur: rondleiding 3

    Duur: ca. 20 minuten. We verzamelen in de Entreehal bij het verzamelpunt. Vol = vol.

     

    Programma

    Francis Poulenc L'histoire de Babar
    Darius Milhaud La création du monde
    Richard Rijnvos Afrikaanse tussenspelen (nieuw werk)

    Uitvoerenden

    Ensemble SeaSession: 
    Ingrid Geerlings fluit
    Marijke van Kooten viool
    Anneke Janssen cello
    Michel Lamers saxofoon, klarinet
    Evert Weidner hobo
    Pierre Woudenberg klarinet
    Sergei Dovgaliouk hoorn, trompet
    Quirijn van Regteren Altena contrabas
    Pepe Garcia slagwerk
    Pauline Post piano

    Mylo Freeman tekst
    Jennifer Muntslag
    verteller
    Jean de Brunhoff, Sjeng Schupp
    beeld
    Sjeng Shupp
    live animaties
    Dennis Rudge
    regie
    Ascon de Nijs
    toneelbeeld
    Nick Bos
    licht

  • Lubimov 80!

    Lubimov, Melnikov, Pashchenko, Shelepov + Poprugin

    Verjaardagsconcert voor een legendarisch Russisch pianist
    Mozart, Schubert, Beethoven, Satie, Haydn, Debussy, Silvestrov

    di 29 okt 2024

    ‘Alexei Lubimov is een legende,’ vertelt Alexander Melnikov, zelf een pianist die zeer gezien is. ‘Zijn hele leven is niets anders dan een compromisloos eerbetoon aan de muziek, verlicht door het onblusbare vuur dat maar in het innerlijk van deze man blijft branden.’ Lubimov was een van de laatste studenten van de legendarische pedagoog Heinrich Neuhaus en leidde zelf onder anderen Olga Pashchenko op. Tachtig wordt hij. Die mijlpaal viert Lubimov nu op het podium van het Muziekgebouw met zijn vrienden Slava Poprugin, Alexander Melnikov, Viacheslav Shelepov en Olga Pashchenko.

    De muzikale interesses van Lubimov zijn a-typisch in hun breedte: van klassiek tot prepared piano, van barok tot nu. Met muziek van Mozart, Schubert, Glinka, Debussy en de contemplatieve Oekraïner Valentin Silvestrov is dit dan ook een typisch Lubimov-programma. Een programma dat bovendien de buitenkans biedt om Saties ballet Relâche live te horen, met film.  

    Programma

    Wolfgang Amadeus Mozart Fantasie in d (fragment)
    Franz Schubert Impromptu op. 90 nr. 4
    Ludwig van Beethoven 32 Variaties op een eigen thema in c WoO 80 
    Erik Satie Cinema, entr’acte symphonique de ballet ‘Relâche’ voor prepared piano vierhandig (arr. Darius Milhaud/Alexei Lubimov) met filmvertoning Entr’acte (1924) van René Clair 
    Joseph Haydn Sonate in e 
    Claude Debussy Dialogue du vent et de la mer uit La mer voor piano vierhandig (arr. Debussy)
    Valentin Silvestrov Kitsch-Music in 5 parts 
    Wolfgang Amadeus Mozart Larghetto & Allegro in Es voor twee piano’s (arr. Robert Levin)

    Uitvoerenden

    Alexei Lubimov piano
    Alexander Melnikov piano
    Olga Pashchenko piano
    Slava Poprugin piano
    Viacheslav Shelepov piano

  • Het berouw van Petrus

    Voces Suaves

    De prachtige toonzetting van Orlando di Lasso
    Di Lasso, Palestrina

    di 15 okt 2024

    Pijn, verdriet, berouw: de apostel Petrus was vol gewetenswroeging nadat hij Jezus driemaal had verloochend. In 1594 maakte renaissance-componist Orlando di Lasso hier een prachtige toonzetting van: Lagrime di San Pietro (Tranen van Petrus). Hij droeg het op aan paus Clemens VIII en het was zijn laatste compositie. Ensemble Voces Suaves staat bekend om zijn fraaie vertolkingen van renaissance- en barokmuziek, gebaseerd op de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk.

    Voces Suaves (letterlijk: zoete stemmen) is opgericht in 2015. Het koor sleepte in zijn korte bestaan al meerdere prijzen in de wacht, waaronder de Diapason découverte en de Choc de Classica. Met zeven man brengt het Di Lasso’s polyfone meesterwerk, dat ook gebaseerd is op het getal zeven – zevenstemmig, geschreven in zeven van de acht kerktoonsoorten en bestaande uit 21 (3 keer 7) delen. Een diepgaande emotionele ervaring. Dertien jaar voor Di Lasso componeerde Palestrina zijn Eerste boek met madrigalen. Daaruit klinken er vijf.


    Programmaboekje

    Programma

    Giovanni Pierluigi da Palestrina Il primo libro de’ Madrigali
    Orlando di Lasso Lagrime di San Pietro

    Uitvoerenden

    Voces Suaves:
    Christina Boner
    , Sara Jäggi sopraan
    Jan Thomer alt
    Riccardo Pisani, Andrés Montilla-Acurero tenor
    Tobias Wicky bariton
    Joachim Höchbauer bas

  • Doppelgänger 4

    Danish String Quartet + Johannes Rostamo

    Strijkkwintetten van Schubert en Adès
    Adès, Schubert

    za 12 okt 2024

    Stamgasten van het Muziekgebouw, zo mag je het Danish String Quartet wel noemen. Voor het vierde jaar op rij komen de Denen naar Amsterdam met hun project Doppelgänger, waarin ze kwartetten van Schubert combineren met nieuwe hedendaagse composities. De vorige edities waren zonder uitzondering hoogtepunten in het concertseizoen, en dat zal bij dit slothoofdstuk van het project niet anders zijn. Naast Schubert plaatst het kwartet ditmaal Thomas Adès.

    Deze keer gaat er letterlijk een tandje bij: versterkt met cellist Johannes Rostamo speelt het Danish String Quartet vanavond geen kwartetten, maar kwintetten. Een van Schuberts allerlaatste werken is het Strijkkwintet in C: hij componeerde het twee maanden voor zijn dood en pas decennia later ging het in première. Het beroemde Adagio ademt de sfeer van een requiem. Adès componeert zijn nieuwe kwintet net als Schubert voor de ongebruikelijke bezetting met een extra cello.


    Programmaboekje

    Programma

    19.45 uur / Entreehal / Voorprogramma / door het Hera Kwartet
    Bedřich Smetana Deel I en II uit Strijkkwartet nr. 1

    20.15 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma
    Thomas Adès Wreath for Franz Schubert (Nederlandse première)*
    Franz Schubert Strijkkwintet in C D965
    Franz Schubert Die Nebensonnen uit Winterreise (arr. Rune Tonsgaard Sørensen)

    * in opdracht van Danish String Quartet en Carnegie Hall met steun van Vancouver Recital Society, Cal Performances, University of California Santa Barbara, Muziekgebouw aan 't IJ en Flagey

    Uitvoerenden

    Danish String Quartet:
    Frederik Øland viool
    Rune Tonsgaard Sørensen viool
    Asbjørn Nørgaard altviool
    Fredrik Schøyen Sjölin cello

    Johannes Rostamo cello

  • Ahmet Aslan

    Aangrijpende zang en bijzonder snarenspel van Turkse maestro

    vr 11 okt 2024

    Musicus Ahmet Aslan uit Turkije schept een klankwereld van een tijdloze schoonheid, waar je volledig in op kunt gaan. Dat bereikt hij deels met zijn stem, die robuust en warm klinkt, maar ook aangrijpend de hoogte in kan gaan. Daarbij schittert hij op zijn eigen snaarinstrument, de Di-Tar, een kruising van een klassieke gitaar, een flamencogitaar en een bağlama (snaarinstrument). 

    Ahmet Aslan is gepassioneerd pleitbezorger van de cultuur van de Zaza, het volk aan de grens tussen Iran en Turkije. Maar hij is door heel Turkije geliefd, vooral sinds zijn muziek werd gebruikt in de populaire tv-misdaadserie Eşkiya Dünyaya Hükümdar Olmaz (Heerser van de onderwereld). Zijn succes heeft een Nederlands tintje, aangezien hij de Di-Tar ontwikkelde aan Codarts World Music in Rotterdam.

    Uitvoerenden

    Ahmet Aslan zang, Di-Tar, gitaar

  • Amandante

    Nova Opera

    Oekraïens muziektheater over de emotie van de liefde
    Shalygin

    wo 2 okt 2024

    Amandante is de eerste opera van de Nederlands-Oekraïense componist Maxim Shalygin. Shalygins muziek is avontuurlijk omnivoor en toch geworteld in traditie. Dikwijls heeft zijn werk de spirituele ondertoon die in meer muziek uit Oost-Europa is te horen. Amandante is een kameropera geïnspireerd door Symposion, Plato’s eeuwenoude dialoog over de lust, de liefde en het verlangen. In een serie van tableaux vivants en via een spel van licht en donker toont de opera zowel de stralende schoonheid als de duistere, destructieve kanten van liefde.

    Ondanks de oorlog in hun vaderland maakt het Oekraïense Nova Opera nieuwe producties die het progressieve artistieke klimaat in Kyiv reflecteren. Nova Opera brengt muziektheater waarin invloeden uit uiteenlopende genres als gregoriaans, trip hop, avant-garde rock en barok of volksmuziek kunnen opduiken. De vorm kan variëren van traditioneel theater tot video installaties. Hun producties, die vaak internationaal in première gaan, worden door critici geprezen.

    Dit is een productie van het Muziekgebouw Productiehuis in samenwerking met Nova Opera, de Griekse Nationale Opera en Stichting Ensemble Shapeshift.



    Dank aan:
    Met dank aan het Cultuurfonds, mede dankzij het Eleonora van Heusden Fonds en Anna H. Toonen Fonds

    Programma

    Maxim Shalygin Amandante
    Paul van der Woerd libretto
    Edith Dekyndt Ombre indigène (video)

    Uitvoerenden

    Nova Opera:
    Maryana Golovko
    sopraan
    Anna Kirsh
    sopraan
    Andrii Koshman
    bariton
    Ruslan Kirsh
    bariton

    Antonii Baryshevskyi piano
    Fiona Robertson
    viool I
    Ernst Spyckerelle
    viool II
    Oksana Mukosii
    altviool
    Ketevan Roinishvili
    cello
    Silvia Gallego
    contrabas

    Aïda Gabriëls regisseur
    German Jauregui artistieke samenwerking & dramaturgie
    Mikheil Menabde dirigent
    Bohdan Polishchuk kostuumontwerper
    Andrii Koshman producent