John Osborne (foto: Matilde Fassó)

John Osborn + Lynette Tapia + Thomas Bagwell

Spaanse furie en Amerikaanse swing
vr 10 jan 2020 20:15 - 22:05
vr 10 jan 2020
20:15 - 22:05
  • vr 10 jan 2020
    20:15 - 22:05
    Pauze 20:55
    Grote Zaal
    Geweest

Programma

19.30 uur / Grote Zaal / Voorprogramma

20.15 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma:

Manuel de Falla Siete canciones populares españoles (John Osborn)
Joaquín Turina Poema en forma de canciónes (Lynette Tapia)
Pablo Sorozábal uit La Taberna del Puerto: En un país de fábula (duet)
Manuel Penella Morena uit El Gato Montés: Torero quiero sé (duet)

pauze

Leonard Bernstein uit West Side Story:
- Maria (John Osborn)
- Somewhere (Lynette Tapia)
- Tonight, tonight (Lynette Tapia, John Osborn)

Stephen Sondheim uit Sweeney Todd: Green Finch and Linnet Bird (Lynette Tapia)
Aaron Copland A Pastorale (Lynette Tapia)
Wilbur Chenoweth Vocalise (Lynette Tapia)
Frank Bridge Love went a riding (Lynette Tapia)

Dominick Argento uit Six Elizabethan Songs:
- Diaphenia (John Osborn)
- Hymn (John Osborn)
Ernest Charles My lady walks in loveliness (John Osborn)
Ernest Charles Let my song fill your heart (John Osborn)


Sigmund Romberg
uit The Student Prince: Deep in my heart (Lynette Tapia / John Osborn)

Uitvoerenden

20.15 uur / Hoofdprogramma
John Osborn
 tenor
Lynette Tapia sopraan
Thomas Bagwell piano

19.30 uur / Voorprogramma
Stéphanie Desjardins sopraan
Nathalie Doucet piano

Een zeldzame luisterervaring

de Volkskrant

John Osborn is die prachtige hoge tenor die uitblinkt in belcantorepertoire en bij de Nationale Opera schitterde in loodzware rollen als Otello, Guillaume Tell en Hoffmann. Zijn stem is vooral zo gewild vanwege zijn fantastische hoge bereik (zelfs een hoge e zingt hij nog volkomen natuurlijk). De Volkskrant: 'Als de naam John Osborn valt, veer je als operaliefhebber op. De Amerikaanse tenor ... blijft zoeken naar de lyriek, het legato, het felbegeerde en bijna uitgestorven belcanto.'

Vandaag stapt hij uit zijn comfortzone met het Spaanse ‘flamencorepertoire’ van De Falla en Turina en bekende liederen uit The American Songbook waaronder Maria uit Bernsteins West Side Story. Om het nog spannender te maken, neemt hij voor dit dubbelrecital voor tenor en sopraan zijn echtgenote Lynette Tapia mee. De volkse Spaanse liederen van De Falla en Turina wijken net zo af van de canon van het West-Europese liedrepertoire als de Amerikaanse songs, waarin schijnbare lichtvoetigheid samengaat met een onweerstaanbare swing. Osborn maakt er met de van geboorte Spaanstalige Tapia een waar feest van.

Een waar feest voor tenor en sopraan