Al Ayre Español (foto: Marco Borggreve)

Al Ayre Español

Het Spaanse barokvuur
za 18 jan 2020 20:15 - 21:55
za 18 jan 2020
20:15 - 21:55
  • za 18 jan 2020
    20:15 - 21:55
    Pauze 20:45
    Grote Zaal
    Geweest

Programma

19.00 uur / Grote Zaal / Voorprogramma:

College door Jan Van den Bossche over de zegetocht van de Napolitaanse stijl in de 18e eeuw

20.15 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma:

Pietro Antonio Locatelli
Sinfonia funebre
Georg Friedrich Händel Sonate op. 5 nr. 4
José de Nebra Miserere

Uitvoerenden

Al Ayre Español
Alexis Aguado
viool
Kepa Artetxe viool
Daniel Lorenzo altviool
Guillermo Turina cello
Xisco Aguiló contrabas
Juan Carlos de Mulder aartsluit
Eduardo López Banzo klavecimbel en leiding

María Espada sopraan
Marianne Beate Kielland mezzosopraan

‘Er is geen betere manier om de Spaanse barok te ervaren’, schreef het vooraanstaande Engelse Gramophone over Al Ayre Español. Als dit Spaanse gezelschap dan ook nog een werk meeneemt van José de Nebra, een van de belangrijkste Spaanse componisten uit de 17e eeuw, laait het vuur hoog op. De Italiaanse Amsterdammer Pietro Locatelli en de Londense Duitser Georg Friedrich Händel zorgen voor een internationaal referentiekader.

Al dertig jaar benadrukt het door klavecinist Eduardo López Banzo opgerichte Al Ayre Español dat Spanje naast Frankrijk, Duitsland en Italië een eigen barokgeschiedenis heeft, met een geheel eigen Spaans gekleurde stijl. Dat heeft al vele verrassende cd’s en concerten opgeleverd. Ook het Miserere van José de Nebra is zo’n verrassing. Zeker als María Espada en Marianne Beate Kielland de solopartijen zingen.

College: ‘De zegetocht van de Napolitaanse stijl in de 18e eeuw’ door Jan Van den Bossche

Een eeuw lang domineerde de Napolitaanse stijl de operahuizen van Lissabon tot Petersburg. Maar ook buiten de opera waren de Napolitaanse componisten toonaangevend. Het Stabat Mater van Pergolesi kende talloze navolgers, o.a. Nebra in Madrid en Bach in Leipzig. De beroemde Franse Italië-reiziger Charles de Brosses noemde Napels in 1739 niet voor niks de muzikale wereldhoofdstad.

Geen betere manier om de Spaanse barok te ervaren