Saxofonist Philipp Gerschlauer en toetsenist Georg Vogel geven hun vrije jazz een extra dimensie door improvisaties te kleuren met microtonale tussentonen. Denk aan hartbrekende blue notes, maar dan nog net een stap verder. Gerschlauer kan op zijn altsaxofoon het octaaf in 128 nauwelijks van elkaar te onderscheiden toonsafstanden verdelen en Vogel ontwikkelde een eigen 31-toons keyboard dat dezelfde onthechte zwevingen kan produceren als het Fokker-orgel.
Met Birds brengt dit duo een ode aan de legendarische saxofonist Charlie ‘Bird’ Parker die 75 jaar geleden al experimenteerde met exotische toonladders die niet in het gelijkzwevende toonsysteem passen. Ze spelen eigen werk en laten klassiek geworden standards van Parker en van de even driftig experimenterende bebop-legende Thelonious Monk herleven in nieuwe microtonale uitwerkingen.
Na afloop: Lecture-performance Miꓘrojazz (12.30 uur / gratis toegankelijk)
Gerschlauer geeft aansluitend aan het concert een lecture-performance van 45-60 minuten over het gebruik van microtonen in bebop, tevens het onderwerp van zijn PhD proefschrift. Bebop (of Bop) is een jazzstijl die werd ontwikkeld aan het begin van de jaren '40. Het wordt gekenmerkt door een hoog tempo, snelle akkoordwisselingen en talloze toonsoortwisselingen met volop ruimte voor vrije melodische improvisatie en expressiviteit. Gerschlauer legt uit hoe microtonen de bebop-stijl van improviseren in jazz nóg meer kunnen verrijken. Samen met Georg Vogel geeft hij muzikale voorbeelden die zijn onderzoeksresultaten ondersteunen.