‘Ongebreidelde oerkracht’, ‘overweldigende precisie’ en ‘ontspannen elegantie’. Zo deed Bachtrack treffend verslag van het Muziekgebouwrecital van het Japanse pianoduo Momo en Mari Kodama in 2018. Toen speelden ze Stravinsky’s Sacre du printemps, nu keren ze terug met modernistisch werk van Peter Eötvös, Mozarts enige sonate voor twee piano’s en Regers briljante variaties over een thema uit Mozarts Elfde pianosonate. Aangrijpend zijn de bewerkingen voor piano vierhandig van de Bachkoralen die György Kurtág maakte. Vuurwerk en ontroering.
De YouTubevideo met de vertolking van enkele Bachtranscripties van Kurtág samen met zijn vrouw Márta is ongetwijfeld een van de meest tedere getuigenissen van een intens muziekhuwelijk. Kurtág schreef de transcripties als oefening en eerbetoon, maar ving ondertussen de spanning en intimiteit van het vierhandig pianospelen ten volle. Een mooi contrast met de werken voor twee piano’s van Eötvös, Mozart en Reger, die in een half uur tijd Mozarts idyllische thema omvormt tot een duizelingwekkende fuga met symfonische allure.
Echoes of Nothing
Maandelijks randprogramma i.s.m. Conservatorium van Amsterdam
In de late romantiek bestond er een sterke muzikale traditie van Hongaarse componisten en violisten. Het Jaci Duo schetst in hun programma Hungarian Nostalgy een portret van deze muzikale traditie. De veelal vergeten werken uit het voorprogramma bieden een verdieping op de werken uit het hoofdprogramma van de 20e-eeuwse Hongaarse grootmeesters Peter Eötvös en György Kurtág.
Het Jaci Duo bestaat uit violiste Francisca Portugal en pianist Aarón Ormaza Vera. Aáron Ormaza Vera is masterstudent bij Frank van de Laar aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij speelt zowel solistisch, als ook als begeleidend pianist en als kamermusicus. Francisca Portugal studeerde recent af aan het Conservatorium van Amsterdam bij Liviu Prunaru. Ze werd kortgeleden aangenomen als eerste viool bij het Residentie Orkest.
Jaci Duo:
Francisca Portugal viool
Aarón Ormaza Vera piano
Programmaboekje