Stravinsky’s ballet Le sacre du printemps en de flamencodans: beide worden gekenmerkt door strakke en complexe ritmes. Flamencovernieuwer Israel Galván brengt de flamenco en Stravinsky samen als hij in de voetsporen treedt van de legendarische eerste choreograaf-danser van de Sacre, Vaslav Nijinski. De beroemde choreografie van Nijinksi veroorzaakte bij de première in 1913 een groot schandaal, en ook Galván doet met zijn radicale vernieuwingen de flamenco op zijn grondvesten trillen.
‘Dit is mijn bijdrage aan Stravinsky: ik maak van mijn lichaam het percussieve instrument van zijn werk’, aldus Galván. De ‘Nijinski van de flamenco’, zoals hij in de jaren 90 werd gedoopt, wórdt hier Nijinski. Met zijn lichaam als klankkast geeft hij zich volledig over aan de pianopartituur van de Sacre, waarin ritme de stuwende kracht is.
‘Le sacre du printemps is een ontmoeting met een werk dat iedereen kent. De Sacre dansen betekent dat ik me moet verhouden tot een plek waar geen vrijheid is, omdat iedereen het kent en gedanst heeft. Het is een geweldige uitdaging om zo getrouw mogelijk de partituur te volgen en binnen deze strengheid te voelen dat je iets nieuws te vertellen hebt.’ - Israel Galván
Inleiding om 19.00 uur
In deze lezing laat Pedro G. Romero (Aracena, 1964), artistiek adviseur van Israel Galván sinds het prille begin van diens carrière, diverse artiesten de revue passeren die in zijn optiek het flamencopanorama radicaal veranderd hebben. En opent hij de discussie over de betekenis van de flamenco als artistiek genre, als hedendaagse kunstvorm in het bredere podiumkunstenveld.
Bekijk video van de repetitie
Interviews en radioreportage
Muziekjournalisten Annette Embrechts en Erik Voermans spraken met Galván voor respectievelijk de Volkskrant en Het Parool. Hans Smit was bij een repetitie en maakte een radioverslag voor NPO Radio4. Galván: ‘Vanaf de eerste tel verander ik het podium in een arena’.
Beluister radioreportage
Lees interview in de Volkskrant
Lees interview in Het Parool
I.s.m. Instituto Cervantes