Maya Fridman (foto Brendon Heinst)

Severade

Maya Fridman + Cello Octet Amsterdam
do 2 dec 2021 20:15 - 21:30
do 2 dec 2021
20:15 - 21:30
  • do 2 dec 2021
    20:15 - 21:30
    Grote Zaal
    Geweest

Programma

19.15 uur / Foyerdeck 1 / Inleiding
Inleiding door Thea Derks

20.15 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma
Maxim Shalygin
Severade 

Uitvoerenden

Maya Fridman cello

Cello Octet Amsterdam:
Alistair Sung
Claire Bleumer
Esther Torrenga
Genevieve Verhage
Rares Mihailescu
Rene van Munster
Sanne Bijker
Sanne van der Horst

Rob van den Broek / team Octosyn ontwerp en bouw muziekinstrumenteninstallatie
Cengiz Arslanpay techniek

Hoofdrol voor de cello in een spectaculaire ontdekkingsreis

Vanwege de aangescherpte coronamaatregelen is dit concert geannuleerd. Kaartkopers ontvangen bericht.

De Nederlands/Oekraïense componist Maxim Shalygin heeft een oor voor het ongehoorde. In Severade duikt hij diep in de klank en de geschiedenis van de cello: naast de acht akoestische instrumenten van het Cello Octet horen we de elektrische cello van Maya Fridman én een futuristisch robotinstrumentarium dat kunstenaar Rob van den Broek speciaal voor het stuk ontwierp. Tegelijkertijd is Severade een liefdescyclus, waarin Shalygin emotionele ‘oosterse’ folklore en het rationele ‘westerse’ wereldbeeld samensmeedt. Stoelriemen vast voor een spectaculaire ontdekkingsreis door tijd, ruimte en verbeelding.

Severade is het derde hoofdstuk in Shalygins levenswerk S I M I L A R, na Lacrimosa voor zeven violen en Todos los fuegos el fuego voor acht saxofoons. De titel Severade is een samentrekking van het Russische woord ‘sever’ ('noord') en ‘serenade’. ‘Love songs facing the North Sea’, noemt Shalygin zijn cyclus dan ook. Maya Fridman is met haar intense cellospel – waarbij ze vaak ook zingt – uitgegroeid tot een boegbeeld van de hedendaagse muziek. Net als het Cello Octet is zij een graag geziene gast in het Muziekgebouw.

Het cijfer 9 is een belangrijke inspiratiebron voor Shalygin. Van alle cijfers is negen de meest mysterieuze in de muziekgeschiedenis; de negende symfonie werd een noodlottig oriëntatiepunt voor veel componisten. Enerzijds staat het cijfer 9 voor schepping en geboorte en symboliseert het een leven vol ontwikkeling en ritme. Anderzijds is 9 het noodlot of oordeel over iemands leven en werken. De combinatie van de nieuw ontworpen instrumenten met akoestische cello’s levert complexe geluidstexturen op. Het potentieel oneindige geluid van de bourdonsnaren vertraagt de tijd, waardoor de luisteraar wordt omgeven door een gevoel van tijdloosheid.


Dit concert wordt opgenomen door:

Thea Derks: "Met zijn mechanisch aangedreven klanksculptuur reflecteert Shalygin op de ontwikkeling van de cello. Hij laat de klanken van het honderden jaren oude, akoestische instrument naadloos versmelten met die van een futuristische ‘robotcello’." Lees het hele interview hier.

Lees hier een interview met instrumentenbouwer Rob van den Broek.