Música Temprana

Misa Criolla
Fri 20 Dec 2019 20:15 - 22:00
Fri 20 Dec 2019
20:15 - 22:00
  • Fri 20 Dec 2019
    20:15 - 22:00
    Interval 21:00
    Grote Zaal
    Past event

Program

Voorprogramma / Entreehal / Echoes of Nothing III / 19:45 - 20:00 uur
Ástor Piazzolla
Concierto para Quinteto
onderdeel van de concertserie Echoes of Nothing

Hoofdprogramma / Grote Zaal / 20:15 uur
Mario Conde
Apachita (Bolivia)
Anoniem Hanacpachap (Peru)
Anoniem diverse liederen uit Códice Santa Eulalia (Guatemala)
Anoniem Vamos al lugar amor uit Códice Ibarra (Ecuador)
Gaspar Fernandes Venimo con glan contento (Mexico)
Gaspar Fernandes ¡Oh!, quién hiciese cosquillas (Mexico)
Juan García de Zéspedes Convidando está la noche (Mexico)
Juan Bautista Comes Gozos a Nuestra Señora (Spanje)
Anoniem Señora Doña María (nana) (Bolivia)
Ariel Ramírez Delen uit Navidad Nuestra (Argentinië)

pauze

Juan de Vega Bastán Tota pulchra es Maria (motet)  (Bolivia)
Tomás de Torrejón y Velasco Desvelado dueno mio (Peru)
Anoniem Sã qui turo zente pleta (Portugal)
Alfredo Domínguez / Gabriel Aguilera Valdebenito Drie bailecitos (Chili, Bolivia)
Ariel Ramírez Misa Criolla

Naprogramma / Entreehal / Echoes of Nothing III / 22:10 - 22:45 uur
Ástor Piazzolla uit Suite del Diablo:
- Tango del Diablo
- Vayamos al Diablo
Emil Tabakov Motivy voor contrabas solo
Eugène Ysaÿe uit Sonate op. 27 nr. 4 voor viool solo:
- I. Allemande. Lento maestoso
Franck Angelis Impasse voor accordion solo
Joel Gester-Suárez uit The Devil on the Dance Floor:
- I. House Dance
Ástor Piazzolla La muerte del Ángel
onderdeel van de concertserie Echoes of Nothing


Het concert door Música Temprana wordt mede mogelijk gemaakt door het Fonds Podiumkunsten, Instituto Cervantes en het Amsterdams Fonds voor de Kunst.

Credits

Música Temprana
Adrián Rodríguez Van der Spoel dirigent
 

Solisten Misa Criolla:
Alvaro Pinto Lyon zang
Adrián Rodríguez Van der Spoel zang

Uitvoerenden Echoes of Nothing III:

Quinteto del Diablo:
Daniel Leenders
viool
Daumantas Stundžia accordion
Piotr Jakub Lipowicz electrische gitaar
Ella Karolina Stenstedt contrabas
Joel Gester Suárez piano

Rosanna ter Steege dans


 

De swingende mis Misa Criolla zit vol geheimen.

NRC Handelsblad

Toen andere talen dan het Latijn toegestaan werden in de katholieke kerk, schreef de Argentijn Ariel Ramírez in 1963 de Misa Criolla uit dankbaarheid voor alle hulp die hij tijdens de Tweede Wereldoorlog kreeg. Zijn aanstekelijke mix van volksmuziek en katholieke rituelen raakte een snaar bij het publiek. Música Temprana maakte al een briljante opname van de mis, die een 10 kreeg in Luister en een jubelende recensie in Trouw.

Toen de eveneens in Argentinië geboren Adrián Rodríguez Van der Spoel in 2001 in Nederland Música Temprana oprichtte, kon hij nog niet bevroeden dat dit ensemble internationaal een groot voorvechter van de Latijns-Amerikaanse barok- en volksmuziek zou worden. Door diepgaand eigen onderzoek haalt het ensemble meesterwerken uit onder andere Peru, Bolivia en Argentinië naar boven en geeft het met ‘enthousiaste Latijns-Amerikaanse devotie’ handen en voeten aan de barokke klanken van een lang veronachtzaamd continent.

Beluister de podcast van Música Temprana over de Misa Criolla:


Aanstekelijke mix van volksmuziek en katholieke rituelen