Ensemble Nist-Nah

Fri 23 Jun 2023 20:30 - 22:00
Fri 23 Jun 2023
20:30 - 22:00
  • Fri 23 Jun 2023
    20:30 - 22:00
    Excl. drankje
    Bimhuis
    Past event

Credits

Sakina Abdou, Prune Becheau, Charles Dubois, Thibault Florent, Colline Grosjean, Will Guthrie, Amelie Grould, Mark Lockett, Sven Michel, Arno Tukiman

Gamelan in nieuwe stijl die raakt aan noise, avant-jazz en elektro-akoestische muziek

De Australische drummer en componist Will Guthrie werkt vaker met musici die niet in een hokje te plaatsen zijn, bijvoorbeeld Roscoe Mitchell, Mike Patton, Oren Ambarchi, Ava Mendoza en Mark Fell. Vanuit zijn woonplaats Nantes runt hij Ensemble Nist-Nah, een tienkoppige groep met al even ruimdenkende percussionisten uit Frankrijk. Daarin verwerkt hij zijn diepgaande kennis van gamelan, de Indonesische percussiemuziek die enerzijds meditatief en anderzijds rauw en trance-opwekkend kan klinken.

Het ensemble gebruikt metallofoons, handdrums en gongs, waaruit ook traditionele gamelan-orkesten bestaan, aangevuld met drums, klassieke percussie en allerlei gevonden en afgedankte voorwerpen. Daarbij past Guthrie zijn kennis toe die hij opdeed tijdens zijn reizen door Indonesië, over traditionele vormen als het statige Gamelan Sekatan en het trance-ritueel Jathilan, beide van Java afkomstig, en Gamelan Salukat van de Balinese componist Dewa Alit. Deze invloeden combineren de groepsleden met hun achtergronden in de noise, avant-jazz en elektro-akoestische muziek.

///// ENGLISH /////

Australian drummer and composer Will Guthrie has often worked with musicians that refuse to be categorized, for example Roscoe Mitchell, Mike Patton, Oren Ambarchi, Ava Mendoza, and Mark Fell. From his residence Nantes he runs the Ensemble Nist-Nah, a ten-piece group with equally broad-minded percussionists from France. In this ensemble he applies his deep knowledge of gamelan, the Indonesian percussion music that can sound either shimmering and meditative or raw and trance-inducing.

The ensemble uses the metallophones, hand drums and gongs of the traditional Gamelan ensembles, alongside drums and other percussions, classic, found and junk. The music presented is grounded in Guthrie’s travels in Indonesia and his studies of various forms of Gamelan music, such as the stately Gamelan Sekaten and the trance ritual Jathilan, both from Java, and Gamelan Salukat of contemporary Balinese composer Dewa Alit. These influences are combined with the eclectic backgrounds of the group members in noise, avant-jazz and electro-acoustic music.