De Russisch-Amerikaanse componiste Lera Auerbach wordt 50 en dat viert ze groots met het Nederlands Kamerkoor. Bij de wereldpremière van haar nieuwe werk Flights of the Angakok voor piano, percussie en koor maakt de componist bovendien haar debuut als dirigent bij het koor. Een bezoek aan het poolgebied en de ontmoeting met de inheemse bevolking raakte Auerbach diep. Voor Flights of the Angakok liet ze zich inspireren door de mythische sjamaan bij de Inuit, de angakok. In het werk vervult de pianist de rol van de sjamaan, terwijl het koor in een ritueel aandoende zang de geesten van de natuur (licht/zon, wind, water) bezingt.
Flights of the Angakok werd een urgent werk, dat sterk refereert aan de huidige klimaatcrisis en de impact daarvan op de cultuur van de oorspronkelijke bewoners van het poolgebied. Een speciaal samengesteld team van cultuur- en taaladviseurs uit de arctische inheemse gemeenschap zelf is intensief betrokken geweest bij de conceptie en totstandkoming van het werk. Het libretto is geschreven in de oorspronkelijke Inuittalen Inuktitut en Kalaallisut. Het Nederlands Kamerkoor wordt verrijkt met de aanwezigheid van Inuit-sopraan Deantha Edmunds. Het jonge Nederlandse toptalent Yang Yang Cai neemt de pianopartij voor haar rekening.
Eerder beleefden 72 Angels en Goetia 72 - In Umbra Lucis van Auerbachs hand hun Nederlandse première in het Muziekgebouw. Haar muzikale idioom is beïnvloed door haar eigen persoonlijke achtergrond: van Russische grootmeesters als Rachmaninov en Sjostakovitsj tot Joodse traditionele muziek.
Lees interview met Auerbach in de Volkskrant van 11 oktober >
Openbare repetitie
Tip: Bezoek om 16.45 uur de openbare repetitie van het nieuwe werk van Lera Auerbach.
Programmaboekje