Een alternatieve paaswake

Jan Michiels
Thu 6 Apr 2023 20:15 - 21:45
Thu 6 Apr 2023
20:15 - 21:45
  • Thu 6 Apr 2023
    20:15 - 21:45
    Grote Zaal
    Past event

Program

19.15 uur / Foyerdeck 1 / Inleiding
door René van Peer

20.15 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma
Joseph Haydn Introduzione uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
György Kurtág Eine Blume für Nuria (sich öffnend)
Joseph Haydn Sonata I uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
Leoš Janáček Predtucha uit Sonáta 1.X.1905
Joseph Haydn Sonata II uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
György Kurtág Doppel Consolation, für Janka Szendrei und mich selbst 
Joseph Haydn Sonata III uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
György Kurtág Blumen die Menschen uit Die Sprüche des Pëter Bornemisza
Joseph Haydn Sonata IV uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
György Kurtág Les adieux uit Játékok deel 6
Joseph Haydn Sonata V uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
Luigi Nono …sofferte onde serene… 
György Kurtág Eine Blume für Nuria (dieselbe, sich schliessend)
Joseph Haydn Sonata VI uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
Leoš Janáček Smrt uit Sonáta 1.X.1905
Joseph Haydn Sonata VII uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
Joseph Haydn Il Terremoto uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze

21.45 uur / Entreehal / Naprogramma Echoes of Nothing
Primo Ish-Hurwitz Sonate voor baritonsaxofoon en piano
Johannes Brahms III. Allegro uit Cellosonate nr. 1 in e (arr. Mafalda Oliveira)

Credits

Jan Michiels piano

Emotioneel geweld en breekbare glasklanken

Het lijdensverhaal in indrukwekkende klassieke en moderne pianoklanken. Als het om programma’s gaat waarbij de som meer is dan de delen, is de Belgische pianist Jan Michiels een grootmeester. Van Haydns verstilde Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze duik je in de schrijnende miniaturen van György Kurtág om vervolgens bij de kladden gegrepen te worden door Janáčeks Sonata 1.X.1905, die klinkt als een modern lijdensverhaal. In dit emotionele geweld zijn de breekbare glasklanken van Luigi Nono een even vreemd als welkom rustpunt.

Weinig werken zijn na de Matthäus Passion van Bach meer verbonden met Pasen dan Haydns Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze. De versie voor solopiano maakte hij niet zelf, maar hij was er wel gelukkig mee. Aangevuld met Janáčeks protest tegen de brute dood van een arbeider tijdens een demonstratie op 1 oktober 1905 en de wonderlijke en poëtische werelden van Kurtág en Nono, vormt dit recital van de eigenzinnige Jan Michiels een perfecte alternatieve ‘paaswake’.


Echoes of Nothing

Maandelijks randprogramma i.s.m. Conservatorium van Amsterdam
Saxofoniste Mafalda Oliveira en pianiste Marta Mata onderzoeken in hun programma Some like it Modern de mogelijkheden in de kamermuziek van deze ongebruikelijke bezetting van baritonsaxofoon en piano. Ze arrangeren bestaande werken en geven opdrachten aan jonge getalenteerde componisten. Net als in het programma van Jan Michiels combineren de musici een werk uit het klassieke repertoire met een modern werk.

Geïnspireerd door de quote ‘Every something is an echo of nothing’ van componist John Cage cureren drie studenten van het Conservatorium van Amsterdam (Dániel Bolba, Agostinho Sequeira en Vizma Zvaigzne) een eigen concertserie. Maandelijks zijn er bijzondere out-of-the-box miniconcerten in de entreehal van het Muziekgebouw en 4’33 grand café, vooraf en/of na afloop van het concert in de Grote Zaal. De miniconcerten reflecteren op concerten uit de programmering in de Grote Zaal en bieden een nieuw perspectief op de concertervaring.

Uitvoerenden
Mafalda Oliveira baritonsaxofoon
Marta Mata piano

 

Programmaboekje