Vanwege de aangescherpte coronamaatregelen is dit concert helaas geannuleerd. Kaartkopers ontvangen bericht.
Componist Meriç Artaç laat zich in haar werk inspireren door echte mensen die zij op straat observeert. Voor The Arrival of Mr. Z. bedacht ze vijf verschillende muzikale personages gebaseerd op dit soort ontmoetingen. Een bariton die worstelt met depressie, een fluit die bescherming biedt en een basklarinet, gespeeld door David Kweksilber, die gebukt gaat onder angst. Ze komen bijeen in een zoektocht naar hun schepper: Mr. Z. Wat gebeurt er als vijf totaal verschillende personages elkaar ontmoeten? En waarom zijn zij wanhopig op zoek naar hun schepper?
Artaç ontwikkelde deze opera tijdens haar tweejarige traject als artist-in-residence bij het Haagse Festival Dag in de Branding. Door samen te werken met een nieuwe generatie podiumpersoonlijkheden schept zij theater waarin muziek en beweging de boventoon voeren. Ze grijpt dit aan om vraagstukken over geloof, levensovertuiging, idealen en macht aan te kaarten. Hebben zij een verbindende functie? Of vormen ze een bedreiging? The Arrival of Mr. Z. reflecteert op het spanningsveld tussen het individu en het collectief.
Recensie in NRC (****)
Foto: Rob Hogeslag
Joep Stapel was voor NRC bij de wereldpremière op 13 november jl. tijdens festival Dag in de Branding in Den Haag. Hij gaf 4 sterren: 'Naast de schitterende vormgeving, uitstekende uitvoering (...), kwam dat door Artaç’ muziek: afwisselend lyrisch, krachtig, beeldend en sfeervol.'
Lees recensie
Interview
Muziekjournalist Jacqueline Oskamp sprak met Meriç Artaç over hoe zij de verschillende personages in deze opera ontwikkelde.
Lees interview
Trailers
Er zijn drie trailers verschenen over deze opera. In de eerste vertelt Meriç Artaç over haar creatieproces, in de tweede zien we de opera in wording en in de derde lichten de musici/acteurs hun karakters toe.