Sonic Acts is hét festival in Nederland voor vernieuwende muziek, beeldende kunst, wetenschap en technologie. Sonic Acts onderzoekt, biedt context en toont het spannendste nieuwe werk van gerenommeerde en opkomende beeld- en geluidskunstenaars. In 2019 bestaat het festival 25 jaar en pakt het extra uit, óók in het Muziekgebouw, met de wereldpremière van Jennifer Walshe nieuwste werk, Time Time Time, gemaakt in samenwerking met filosoof Timothy Morton en uitgevoerd met een selecte groep geluidskunstenaars.
In lijn met Mortons stelling dat ‘ecologisch bewustzijn ons dwingt te denken en voelen op verschillende schalen’, verkent dit werk de veelvoud aan tijdsbelevingen die te gronde liggen aan mens-zijn. Iedereen in de ruimte is belangrijk, iedereen houdt een andere tijd aan – zoals de snelle digitale tijd van M.C. Schmidt, de diep geologische ritmes van Lee Patterson, het oneindige gonzen van Áine O’Dwyer. Of de verschuivende tektonische platen van Streifenjunko en Vilde&Inga en de eigen tijdsbeleving van het publiek. Warmte-gevoelige camera's monitoren het publiek gedurende het optreden, dat tussen 70 en 90 minuten duurt, afhankelijk van het niveau van entropie in de zaal.
Time Time Time is een opdracht van Borealis - festival voor experiementele muziek, Sonic Acts, MaerzMusik –Festival for Time Issues en London Contemporary Music Festival / Serpentine Galleries. Het werk kwam mede tot stand met hulp van Arts Council Norway, Arts Council of Ireland en de Ernst von Siemens Musikstiftung en is onderdeel van Re-Imagine Europe, het Creatief Europees programma van de Europese Unie.
[English]
Under the heading Hereafter, Sonic Acts celebrates its 25 year history in 2019 with a festive anniversary edition. Since 1994, Sonic Acts has been a platform for research in art, technology, music and culture, a gathering place for artists, theorists, scientists and philosophers, and a festival for forward-looking projects, ideas and works. At Muziekgebouw aan ‘t IJ, Sonic Acts presents the world premiere of Jennifer Walshe’s latest work, Time Time Time, composed in collaboration with philosopher Timothy Morton and performed with a select group of sound artists.
In line with Morton’s thesis that ‘ecological awareness forces us to think and feel at multiple scales’, the piece explores the multiplicity of temporalities at the heart of being human. Everyone in the room is important, everyone keeps a different time – take note of the fast-paced digital time of M.C. Schmidt, the deep geological rhythms of Lee Patterson, the eternal drones of Áine O’Dwyer, the shifting tectonic plates of Streifenjunko and Vilde&Inga, and the audience’s own lived time. Heat-sensitive cameras will monitor the audience for the duration of the performance, estimated to last between 70 and 90 minutes, depending on the level of entropy present in the room.
Time Time Time has been commissioned by Borealis –en festival for eksperimentell musikk, Sonic Acts, MaerzMusik –Festival for Time Issues, and London Contemporary Music Festival / Serpentine Galleries.The commission was supported by Arts Council Norway and Arts Council of Ireland. Funded by the Ernst von Siemens Musikstiftung. Commissioned as part of Re-Imagine Europe, co-funded by the Creative Europe programme of the European Union.