Business case: B Corp Summit
Tweedaags evenement gebruikt hele Muziekgebouw met 44 workshops
Hoe maak je als eventmanager optimaal gebruik van de eindeloze mogelijkheden van Muziekgebouw aan ’t IJ als evenementenlocatie? We delen de ervaring van Véronique Misteli, oprichter en eigenaar van Misteli creative agency. Zij organiseerden de B Corp Summit en realiseerden in twee dagen 44 interactieve sessies met deelnemers uit de hele wereld, verspreid door het hele gebouw én de stad.
Misteli creative agency uit Amsterdam is B Corp gecertificeerd
Misteli werkt al ruim 27 jaar aan creatieve concepten en campagnes waarbij de focus ligt op duurzame projecten en partners. Al sinds haar oprichting werkt het bureau voor het maatschappelijk middenveld zoals woningcorporaties, brancheorganisaties, overheidsinstanties en commerciële bedrijven. Omdat de duurzaamheidsgedachte bij Misteli centraal staat is het bureau B Corp gecertificeerd. Véronique Misteli zegt hierover:
“Duurzaamheid staat al 27 jaar centraal bij Misteli, zowel in ons bedrijf als voor de mensen die er werken, en in het werk dat we doen. Ik was op zoek naar een certificering voor Misteli om die gedachte en onze werkwijze te erkennen en kwam uit bij de B Corp. Deze past heel goed bij Misteli want het is een bewijs van onze focus op duurzaamheid. En het past bij de partners en samenwerkingen die wij zoeken.”
Tweejaarlijks evenement voor de B Corp gemeenschap
B Corporation is niet alleen een certificering, het is ook een gemeenschap van bedrijven van over de hele wereld, zoals Patagonia, Tony Chocolonely en Illy coffee. Eén keer per twee jaar komen de B Corps samen om die gemeenschap verder te versterken, informatie te delen en de groei en hun succes te vieren.
In september 2019 nam Misteli de organisatie van het evenement op zich. Daarbij stelden ze het evenement ook open voor bedrijven en organisaties die nog niet B Corp gecertificeerd zijn, maar wel die ambitie hebben. Deze bedrijven konden hierdoor ervaren hoe het is om deel te zijn van de B Corp gemeenschap en werden geïnspireerd om zich ook aan te sluiten.
“Twee dagen lang was het Muziekgebouw de thuisbasis van de B Corp community. We organiseerden 44 interactieve sessies, elk geschikt voor één van de vier soorten deelnemers waar we ons op richtten en rekening houdend met hun behoeften als B Corp. Bedrijven die zich nog oriënteren op B Corp- certificering volgden introductieworkshops, terwijl bedrijven die al jaren gecertificeerd zijn juist diepgang zoeken, en van elkaar leerden hoe ze het nog beter kunnen doen. Zo voegden de workshops ook écht iets toe. De deelnemers gingen naar huis met inzichten en ervaringen die ze echt kunnen gebruiken.”
Muziekgebouw als duurzame en vernieuwende eventlocatie
Misteli koos voor Muziekgebouw aan ’t IJ omdat zowel de locatie in het hart van Amsterdam als de mogelijkheden van het gebouw perfect aansloten bij het evenement. Ook qua visie zijn B Corp en het Muziekgebouw in Amsterdam een goede match. Ook het Muziekgebouw loopt voorop in duurzaamheid en innovatie.
Gebouw met open karakter
Met het thema ‘Lead the beat’ verweeft Misteli de ambitie van de B Corp community en doelstelling van het event met het Muziekgebouw als locatie. Muziek was de rode draad van het evenement en verbond de verschillende ruimtes en activiteiten:
“De Grote Zaal biedt veel flexibiliteit dankzij de verschillende mogelijkheden met de ledwanden en de beweegbare vloerdelen. Hierdoor konden we ons de ruimte echt eigen maken. Je voelde de energie van de sessies in het hele gebouw vanwege de vele open ruimtes, terwijl we in break-out rooms tegelijkertijd ruimte hadden om bijvoorbeeld interviews af te nemen, te drummen of meer diepgaande gesprekken te voeren. Het open karakter van het gebouw maakt de ervaring echt persoonlijk.”
Whitepaper
Hoe verloopt het organiseren van een event in het Muziekgebouw in de praktijk? Wat is er mogelijk en hoe benut je de mogelijkheden optimaal? In de whitepaper delen we onze ervaringen, en die van eventmanagers. Vul je e-mailadres in en hij komt naar je toe!
Het Muziekgebouw als uitvalsbasis
Met het evenement bracht Misteli verschillende (potentiële) B Corp organisaties uit de hele wereld twee dagen samen in Amsterdam. De activiteiten vonden verspreid door het Muziekgebouw én de stad plaats, met bedrijven die ’s avonds hun deuren openden voor de community. Door de ligging van het Muziekgebouw in de stad was dit de perfecte uitvalsbasis.
“We zijn er trots op dat we met het Muziekgebouw zo’n evenement vol bijzondere workshops en ervaringen hebben neergezet. Zoals ochtendyoga met uitzicht over het IJ en plastic vissen met Plastic Whale. Het resultaat is een zeer geslaagd evenement waaruit veel nieuwe samenwerkingen zijn ontstaan en waar de deelnemers het twee jaar later nog steeds over hebben.”
Samenwerking met Muziekgebouw in organisatie van evenementen
"In de organisatie van het event hebben we heel fijn samengewerkt met Muziekgebouw aan ’t IJ. Het team van het Muziekgebouw heeft ons geholpen om de mogelijkheden van het gebouw volledig te benutten. En om de juiste flow te creëren door mensen door het hele gebouw te leiden. Zij konden zo alle onderdelen van het evenement ervaren. Het voelde echt alsof het hele gebouw van ons was.”
Het hele Muziekgebouw ademde twee dagen lang B Corp met speciaal voor het evenement ontwikkelde branding, aankleding en festival chairs. Dat laatste zorgde ervoor dat iedere deelnemer zich, waar dan ook in het gebouw, makkelijk aan kon sluiten bij een gesprek of workshop.
Het Muziekgebouw werd zo een flexibele locatie, met heel veel mogelijkheden, een warme sfeer en een indrukwekkende uitstraling. De B Corp summit is genomineerd voor een Gouden Giraffe Event Award.
Geïnteresseerd?
Wil jij weten hoe jouw evenement in het Muziekgebouw er uit kan zien? Het team zakelijke evenementen ontvangt je graag voor een rondleiding. Je bereikt ze op 020-7882023 of via events@muziekgebouw.nl
Of lees alles over zakelijke evenementen in het Muziekgebouw op:
Website Zakelijke Evenementen