Highlights
februari 2025
De maand febuari zit vol muzikale hoogtepunten! We hebben een selectie gemaakt van bijzondere concerten in verschillende genres.
-
Beethoven & Schönberg
Belcea QuartetTwee meesters van het strijkkwartetSchönberg, Beethoven
za 8 feb 2025Muziek is geen wedstrijd. Maar áls er punten werden toegekend, dan zou het verpletterende Strijkkwartet nr. 14 op. 131 van Ludwig van Beethoven wel eens heel hoog kunnen eindigen. Zeker als het wordt uitgevoerd door een van de topkwartetten van onze tijd, het Belcea Quartet. Belcea combineert de oude meester Beethoven vanavond met het Strijkkwartet nr. 1 van een jonge Arnold Schönberg, die een paar jaar later vaandeldrager van de atonaliteit zou worden.
Schönbergs kwartet uit 1905 bestaat uit één deel van drie kwartier en is geschreven in een laatromantisch idioom dat de wereld van Richard Strauss in herinnering roept. Overigens beweerde Schönberg zelf dat hij het componeren voor strijkkwartet van Mozart had afgekeken. Beethoven koos voor zijn Opus 131 ook een onconventionele vorm, in maar liefst zeven delen. Het was Beethovens eigen favoriet onder zijn befaamde late kwartetten. Na een uitvoering ervan zou Schubert gezegd hebben: ‘Wat moeten wij hierna nu nog schrijven?’
Programma
19.45 uur / Entreehal / Voorprogramma
Door het Martin String Quartet20.15 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma
Arnold Schönberg Strijkkwartet nr. 1
Ludwig van Beethoven Strijkkwartet nr. 14 op. 131Uitvoerenden
Belcea Quartet:
Corina Belcea viool
Axel Schacher viool
Krzysztof Chorzelski altviool
Antoine Lederlin cello -
Pianorecital: John Field & Beethoven
Alice Sara OttNachtelijke melancholie volgens Beethoven en FieldField, Beethoven
za 15 feb 2025Melancholischer dan de Mondschein-sonate wordt het niet. De bekendste pianosonate van Ludwig van Beethoven is het ultieme romantische meesterwerk, waarin verlangen en eenzaamheid worden gesublimeerd in schoonheid. De wereldvermaarde pianiste Alice Sara Ott maakt haar debuut in het Muziekgebouw met een recital waarin ze Beethoven combineert met een minder bekende tijdgenoot, de Ierse componist John Field, van wie ze een selectie uit zijn Nocturnes speelt.
Tegenwoordig associëren we de term ‘nocturne’ allereerst met Chopin – wiens werk trouwens als een rode draad door Otts discografie loopt –, maar het was John Field die de term als eerste gebruikte voor een bedachtzaam, zangerig pianostuk. Voor haar nieuwste album neemt Ott alle Nocturnes van Field op; daarmee schrijft ze een nieuw hoofdstuk in haar unieke en originele oeuvre.
Programma
John Field Nocturne nr. 17 in C
Ludwig van Beethoven Pianosonate nr. 19 in g op. 49 nr. 1
John Field Nocturne nr. 1 in Es
John Field Nocturne nr. 2 in c
John Field Nocturne nr. 4 in A
John Field Nocturne nr. 10 in E
Ludwig van Beethoven Pianosonate nr. 30 in E op. 109
John Field Nocturne nr. 14 in G
John Field Nocturne nr. 16 in C
John Field Nocturne nr. 9 in e
John Field Nocturne nr. 12 in E
Ludwig van Beethoven Pianosonate nr. 14 in cis op. 27 nr. 2 'Mondschein'Uitvoerenden
Alice Sara Ott piano
-
Lachenmann
Mark Simpson, Jean-Guihen Queyras + Pierre-Laurent AimardUniek concert met muziek van de laatst levende modernist Lachenmann
do 20 feb 2025Simpson, Queyras en Aimard zijn drie absolute topmusici die het avontuur niet schuwen. Zij bundelen hun krachten voor een uniek concert met muziek van de laatst levende modernist, Helmut Lachenmann. Vijftig jaar geleden gold zijn experimentele muziek al als een opwindend toekomstvisioen. Een visioen dat nog steeds geldt voor wie bereid is om oude luistergewoonten los te laten. Lachenmanns mysterieuze wereld betovert met niets meer dan klank en muzikale fantasie, en biedt zo ongehoorde nieuwe perspectieven.
In Lachenmanns muziek vind je dwarsverbanden en klankschoonheid in zeer diverse kleurschakeringen, die verder gaan dan alleen abstracte structuur. Lachenmann bouwt geheimzinnig ruisende luchtkastelen in klank die niets met de aardse werkelijkheid te maken hebben, maar wel tot nadenken stemmen. Zoals in Allegro Sostenuto, het centrale werk van dit concert met heldere contouren en een heel scala aan klankkleuren voor klarinet, cello en piano.
Programma
19.15 uur / Foyerdeck 1 / Inleiding
door Thea Derks20.15 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma
Helmut Lachenmann Wiegenmusik voor piano solo
Helmut Lachenmann Pression voor cello solo
Helmut Lachenmann Dal niente voor klarinet solo
Helmut Lachenmann Allegro Sostenuto voor klarinet, cello en pianoUitvoerenden
Mark Simpson klarinet
Jean-Guihen Queyras cello
Pierre-Laurent Aimard piano -
Baroque
MILOŠ + ArcangeloDé klassieke gitarist van deze tijd: indrukwekkend, expressief en virtuoosVivaldi, Boccherini, Bach, Rameau e.a.
vr 21 feb 2025Noem hem dé klassieke gitarist van deze tijd, de in Montenegro geboren Miloš Karadaglić. Indrukwekkende techniek, expressieve speelstijl – een virtuoos met haast popsterachtige status. Werken van beroemde componisten uit de barok als Händel, Vivaldi, Rameau en Purcell tovert hij nu om voor gitaar en ensemble. Bekende muziek, maar in een nieuwe jas. Zijn muzikale inspanningen leidden al tot platencontracten bij Sony en Deutsche Grammophon.
Muziek van een Spaanse fandango van Boccherini tot de milde lyriek van Purcells The Fairy Queen. Van beschouwelijke klanken uit Rameau’s Les Boréades tot een levendig concerto grosso van Händel. Het Engelse barokensemble Arcangelo werd in 2010 opgericht. Het bouwde in korte tijd een indrukwekkende discografie op en werd met prijzen overladen. De samenwerking met MILOŠ is een gouden greep en zal zeker weer tot de nodige awards leiden.
Programma
Antonio Vivaldi Sinfonia uit L'Olimpiade
Alessandro Marcello Adagio uit Hoboconcert in d
Luigi Boccherini Fandango
Johann Sebastian Bach Chaconne
Georg Friedrich Händel Concerto grosso in g op. 6 nr. 6 HWV 324
Francesco Geminiani Concerto grosso in d 'La Folia'
Jean-Philippe Rameau Les arts et les heures uit Les Boréades
Georg Friedrich Händel Menuet uit Suite HWV 434
Silvius Leopold Weiss Passacaglia
Henry Purcell Delen uit de Suite The Fairy Queen
Henry Purcell Timon of Athens, Curtain Tune
Antonio Vivaldi Concerto in D RV 93Uitvoerenden
MILOŠ gitaar
Arcangelo
Jonathan Cohen dirigent -
Schumanns pianokwartet én kwintet
Elisabeth Leonskaja + Streichquartett der Staatskapelle BerlinEnergieke en aangrijpende kamermuziek van Schumann en MendelssohnMendelssohn, Schumann
za 22 feb 2025Elisabeth Leonskaja behoeft vrijwel geen introductie. Deze integere en zeer gerespecteerde pianiste is nu bijna 80 en speelde met werkelijk alle grote klassieke musici van haar tijd, van Svjatoslav Richter tot het Alban Berg Quartett. Ze maakte de afgelopen jaren indruk met recitals in het Muziekgebouw waar ze Beethovens en Schuberts laatste sonates vertolkte. En in 2022 zette ze samen met het Streichquartett der Staatskapelle Berlin een ‘imposante Brahmsmarathon’ neer (De Nieuwe Muze). Deze keer brengt de grande dame van de vleugel met haar favoriete strijkkwartet meesterwerken van Schumann en Mendelssohn.
Het strijkkwartet dat in 2017 voortkwam uit de Staatskapelle Berlin heeft in Elisabeth Leonskaja een uitdagende partner gevonden. Samen toveren ze met het Pianokwartet en het Pianokwintet van Robert Schumann, twee bijzonder geslaagde stukken vol levenslust. Als buffer tussen deze pijlers van de romantische kamermuziek staat het aangrijpende Zesde strijkkwartet van Felix Mendelssohn, een hommage aan zijn in mei 1847 overleden zus Fanny. Het was het laatste werk dat hij voltooide, in november van datzelfde jaar stierf hij ook.
Programma
Robert Schumann Pianokwartet op. 47
Felix Mendelssohn Strijkkwartet nr. 6 in f
Robert Schumann Pianokwintet op. 44Uitvoerenden
Elisabeth Leonskaja piano
Streichquartett der Staatskapelle Berlin -
Vurige virginalisten
Skip SempéKleurrijke muziek voor een avontuurlijke klavecinistByrd, Gibbons, Philips, Purcell e.a.
zo 23 feb 2025Het was een bonte en kleurrijke wereld, die van de Engelse virginalisten tussen 1550 en 1650. Van de eenvoudigste melodieën tot flamboyante vertoningen, van dansmuziek tot de magie van de meerstemmige renaissancetraditie. De avontuurlijk ingestelde Amerikaanse klavecinist Skip Sempé speelt de muziek van William Byrd, Orlando di Lasso, Henry Purcell en alle anderen alsof hij ervoor gemaakt is.
Heerlijk grasduinen is het voor hem – en voor ons – in het Fitzwilliam Virginal Book, een verzameling klavecimbelstukken uit het 16e-eeuwse Engeland van Elizabeth I. Pavanes, galliarden, masques, airs: ronduit adembenemend. Skip Sempé viel al vroeg op met zijn eigenzinnige interpretaties. Hij oogstte er de Diapason d’Or de l’année, de Choc du Monde de la Musique, de Grand Prix du Disque, de Preis der Deutschen Schallplattenkritik en een Grammy Award nominatie mee.
Programma
Muziek uit het Fitzwilliam Virginal Book: Preludes, Pavanes & Galliards, Fantasieën, Dansen, Lamenti, Madrigalen, Masques, Airs en Grounds van William Byrd, Orlando Gibbons, William Tisdall, Giovanni Picchi, William Inglott, Peter Philips, John Munday en Henry Purcell
Uitvoerenden
Skip Sempé klavecimbel
-
Polyfonie voor drie
PhantasmMuzikale avonturiers uit het Engeland van de 16e eeuw Tye, Bevin, Byrd, Gibbons, Locke, Purcell, JS Bach
zo 23 feb 2025Een beetje experimenteren, een beetje uit de pas: het is van alle tijden. En dat maakt muziek zo levendig. De drie heren van Phantasm komen met een behoorlijk gedurfd programma. Want ook in het Engeland van de 16e eeuw had je muzikale avonturiers: van Tye tot Purcell, van Tomkins tot Gibbons. Op dit programma ook veel William Byrd, niet voor niets ‘the Father of English Music’.
Het fraaiste contrapunt leidt hier tot spannende situaties. Contrapunt (‘punt tegen punt’) is de kunst om melodieën zó te vlechten, dat ze ieder op zich maar ook als geheel goed samenklinken. En op avontuur of niet, het komt allemaal goed; of zoals componist Christopher Tye instrueerde: ‘Sing ye true and care not, for I am true, fear not’ (Zing echt en maak je niet druk, want ik ben echt, vrees niet).’
Dit concert wordt later uitgezonden door de NTR op NPO Klassiek
Programma
Christopher Tye Sit Fast
Elway Bevin Browning
Thomas Tomkins Fantasia XIV a3
William Byrd Sermone Blando a3
William Byrd Fantasia I a3
William Byrd Fantasia II a3
William Byrd Fantasia III a3
Orlando Gibbons Two Fantasies in Three Parts
Matthew Locke The flat consort 'For my cousin Kemble', Suite nr. 1
Henry Purcell Three Fantazias a3
Johann Sebastian Bach Prelude en fuga nr. 19Uitvoerenden
Phantasm:
Laurence Dreyfus viola da gamba
Jonathan Manson viola da gamba
Markku Luolajan-Mikkola contrabas -
Purcells The Fairy Queen
Vox LuminisGeënsceneerde versie van baanbrekende semi-operaPurcell
zo 23 feb 2025‘Alsof het hen op het lijf is geschreven,’ jubelde de pers over The Fairy Queen à la Vox. Henry Purcell gebruikte voor zijn baanbrekende semi-opera een tekst van die andere Engelse hoogheid, William Shakespeare. Het resultaat? Een sprookje waarin niets is wat het lijkt, in een enscenering bevolkt door schaduwpoppen. Scenografe Emilie Lauwers en videograaf Mário Melo Costa maken de betovering van dit barokke hoogtepunt compleet.
Purcell verdeelde de zangpartijen over een groot aantal solisten, waardoor tal van stemmen deze
wereld van illusie en suggestie bevolken. De sprankelende stemmen van het ensemble weerklinken tussen schaduwpoppen, als visioenen tussen de materiële en immateriële wereld.Dit concert wordt later uitgezonden door de NTR op NPO Klassiek
Programma
The Fairy Queen van Henry Purcell op een libretto van John Dryden (gebaseerd op A Midsummer Night’s Dream van William Shakespeare)
Uitvoerenden
Vox Luminis
Tuomo Suni concertmeester
Simon Robson acteur, tekst
Isaline Claeys dramaturgie, tekst
Emilie Lauwers scenografie, concept
Mário Melo Costa videoproductie
David Carney decor, belichting