Highlights

november 2024

De maand november zit vol muzikale hoogtepunten! We hebben een selectie gemaakt van bijzondere concerten die het beste laten horen in verschillende genres.

Zoals een 3-daags eerbetoon aan de grote muzikale vernieuwer Arnold Schönberg door o.a. Pierre-Laurent Aimard en Quatuor Diotima. Of wat dacht je van jazzmusici als Avishai Cohen, Dave Holland en Chris Potter, die allen deze maand op ons podium staan? In de vocale genre kun je genieten van ondermeer de wereldberoemde tenor Ian Bostridge en het fenomenale barokensemble Vox Luminis. 

  • Ein deutsches Barockrequiem

    Vox Luminis + college Jan Van den Bossche

    De emoties en bezieling in barokmuziek
    Geist, Förtsch, Hammerschmidt, Schein

    vr 22 nov 2024

    Hier gebeurt iets origineels. De teksten zijn wellicht bekend, de componisten niet. Lionel Meunier, artistiek leider van Vox Luminis, lichtte de teksten uit Ein deutsches Requiem van Johannes Brahms en zocht er componisten bij die deze al in de barok hadden getoonzet. Klassieke Bijbelteksten met een frisse, avontuurlijke klank van bijna vergeten barokcomponisten als Thomas Selle, Andreas Scharmann en Tobias Michael. ‘Dit is Vox Luminis in zijn puurste vorm, pure vocale goudsmederij’ aldus de gezaghebbende Spaanse muzieksite Scherzo.

    Vox Luminis staat al jaren aan de top van de Europese barokscene. Meunier en zijn keurtroepen spelen en zingen altijd op het scherpst van de snede. Vox Luminis bestaat hier uit tien zangers en zes musici: twee violen, drie viola da gamba’s en één orgel. Ein deutsches Barockrequiem: een oud én nieuw requiem, muziek bezield door de emoties van de Lutherse barok.

    De manier waarop het programma is samengesteld verdient de hoogste lof. Vox Luminis slaat opnieuw toe, een speciale aanbeveling is onvermijdelijk.’ - MusicWeb International

    Het is allemaal even ontroerend en leerzaam, temeer omdat de uitvoeringen uitzonderlijk zijn.’ – The Sunday Times

    19.00 uur / college oude muziek door Jan Van den Bossche
    De wereld voor Bach
    In het beroemde gedicht De stilte van de wereld vóór Bach reflecteert de Zweedse dichter Lars Gustafsson op de leegte die voorafging aan Bachs monumentale scheppingskracht. Maar de wereld vóór Bach was helemaal niet stil, ook niet in Duitsland. Er was muziek, heel veel prachtige muziek. Bach kwam niet uit het niets, hij was geen buitenaards wezen dat op de wereld neerdaalde en ons verrijkte met zijn muziek. Hij was stevig geworteld in een eeuwenoude en internationale traditie, met invloeden van Amsterdam tot Venetië. Dit college gaat in op het rijke en veelkleurige muzikale landschap waarin Bach geboren werd.


    Programmaboekje

    Programma

    19.00 uur / Grote Zaal / College oude muziek
    De wereld voor Bach door Jan Van den Bossche

    20.15 uur / Hoofdprogramma
    Een nieuw samengesteld requiem met motetten van Christian Geist, Johann Philipp Förtsch, Andreas Hammerschmidt, Johann Hermann Schein e.a.

    Andreas Scharmann Gedenke, Herr, wie es uns gehet
    Thomas Selle Sinfonia Und da der Sabbath vergangen war
    Johann Hermann Schein Selig sind, die da geistlich arm sind
    Christian Geist Die mit Tränen säen
    Tobias Michael Die Erlöseten des Herren
    Wolfgang Carl Briegel Herr lehre doch mich
    Andreas Hammerschmidt Ach wie gar nichts sind alle Menschen
    Heinrich Schwemmer Der Gerechten Seelen sind in Gottes Hand
    Johann Hermann Schein Wie lieblich sind deine Wohnungen
    Johann Hermann Schein Ich will schweigen
    Andreas Hammerschmidt Der Tod ist verschlungen
    Johann Philipp Förtsch Selig sind die Toten

    Uitvoerenden

    Vox Luminis
    Lionel Meunier
    artistieke leiding

  • Crosscurrents Trio

    Dave Holland, Chris Potter + Eric Harland

    Ontmoeting tussen grootheden uit de jazz en Indiase muziek

    zo 24 nov 2024

    Het sterrengehalte is evenredig verdeeld over dit trio. Deze drie publiekstrekkers zochten al de grenzen op van Indiase muziek en jazz, met ongekende virtuositeit. Nu gaan ze als trio tot de kern, voorbij raga en swing, met diep en gedetailleerd samenspel en een verfijnde eigen muzikale taal.

    Zakir Hussain, grootmeester van de Indiase percussie, legt de basis met voortstuwend spel op de tabla. Dave Holland, de Britse contrabassist die nog met Miles Davis speelde, geeft de richting aan met zijn heldere lijnen. En Chris Potter bewijst met zijn uitzonderlijke techniek en onuitputtelijke inventiviteit dat hij een van de grote tenorsaxofonisten is in de Amerikaanse jazz van de afgelopen decennia.

    Zakir Hussain vervangen door Eric Harland
    Helaas is Zakir Hussain om medische redenen niet in staat te touren met het Crosscurrents Trio. Dave Holland en Chris Potter hebben besloten om door te gaan met de tour en zullen in het Muziekgebouw worden vergezeld door drummer/percussionist Eric Harland. Als award winning drummer werkte hij eerder samen met o.a. Dave Holland en Terence Blanchard. We wensen Zakir Hussain een voorspoedig herstel en hopen op je begrip!

    Kaartkopers ontvangen bericht

    I.s.m.

    Uitvoerenden

    Crosscurrents Trio:
    Dave Holland contrabas
    Chris Potter tenorsaxofoon
    Eric Harland slagwerk

  • Verhalen uit Engeland

    Oxalys + Ian Bostridge

    Engelse romantiek uit de belle époque
    Holst, Vaughan Williams, Warlock, White

    wo 27 nov 2024

    De Britse tenor Ian Bostridge staat wereldwijd bekend als een van de meest fascinerende zangers van onze tijd. ‘Hij is een verhalenverteller en een zangacteur bij uitstek, met een enorm bereik aan emotionele expressie’, aldus de London Evening Standard over deze gepromoveerde historicus die aan Cambridge en Oxford studeerde. Samen met het Belgische kamermuziekensemble Oxalys maakt Bostridge een reis door de lieflijke landschappen van zijn geboorteland Engeland met Engelse muziek uit de belle époque van Ralph Vaughan Williams, Peter Warlock en Gustav Holst. 

    In de jaren rondom 1900 ruisten in Europa de rokken op de bals en danste Mata Hari in Parijs in de salons waar Oscar Wilde en Claude Debussy kwamen. In de muziek van het behoudende Engeland, waar alles altijd anders gaat, bepaalde de gemoedelijke sfeer van landelijk rust de toon. Ian Bostridge heeft het ideale gouden geserreerde timbre voor de Britse romantiek van Gustav Holt en Ralph Vaughan Willams. Hij zingt ook liederen van de weinig bekende Peter Warlock, die zich liet inspireren door muziek uit de tijd van koningin Elisabeth I, maar ook Debussy’s harmonieën omarmde. 

    Programma

    Gustav Holst Seven Scottish Airs
    Ralph Vaughan Williams Liederen uit Along The Fields en The Blake Songs
    Peter Warlock The Curlew
    Felix White The Nymph’s Complaint for the Death of her Fawn
    Ralph Vaughan Williams On Wenlock Edge 

    Uitvoerenden

    Oxalys
    Ian Bostridge tenor

  • Avishai Cohen Quartet

    Vier jazzhelden op de toppen van hun kunnen

    wo 20 nov 2024

    Het geluid van trompettist Avishai Cohen is uit duizenden herkenbaar. Toch blijft hij zoeken naar nieuwe manieren om zich te uiten, te componeren en zo verschillende werelden harmonieus samen te brengen. Hierom werd hij in de Amerikaanse pers al vergeleken met de allergrootsten uit de jazzgeschiedenis: ‘Net als Miles Davis kan hij met zijn trompet de meest indringende menselijke noodkreten verklanken’, schreef JazzTimes.

    Onlangs verscheen het nieuwe album Ashes to Gold van het Avishai Cohen Quartet op het kwaliteitslabel ECM Records. Opgenomen in November 2023, een maand na het begin van de gruwelijke oorlog in Israël en Palestina. Het is zijn roep om een staakt-het-vuren.

    De titel is ontleend aan de oude Japanse kunst van kintsugi, het keramische reparatiewerk “waarbij je het oude en het gebrokene neemt en probeert de stukjes weer in elkaar te zetten, om van de fragmenten iets gouds en moois te maken,” zegt Avishai Cohen.  “Op een bepaalde manier denk ik dat dat is waar wij ons bevinden. Onze realiteit. En hoewel deze muziek niet anders kan dan de tijden weerspiegelen, zit er ook - in mijn wensvervulling - enige hoop in. Het is tenminste niet alleen maar donker.”

    I.s.m. 

    Uitvoerenden

    Avishai Cohen Quartet:
    Avishai Cohen trompet
    Ziv Ravitz drums
    Barak Mori bas
    Yonathan Avishai piano

  • Schönberg, Berg & Kortekaas

    Quatuor Diotima

    Avontuurlijke kwartetten van een eeuw geleden én van vandaag
    Schönberg, Berg, Kortekaas

    za 16 nov 2024

    Het Quatuor Diotima ademt hedendaagse muziek. Met Arnold Schönberg heeft het Franse kwartet een speciale band: een paar jaar geleden speelde Diotima in het Muziekgebouw al eens alle vier de strijkkwartetten van de grote vernieuwer in één weekend. Ditmaal combineren ze Schönbergs Derde strijkkwartet met de legendarische Lyrische suite van zijn sterleerling Alban Berg. Van Bram Kortekaas, een van de interessante Nederlandse componisten van zijn generatie, spelen ze het allereerste strijkkwartet. 

    Schönberg schreef zijn Derde strijkkwartet in 1927, toen hij zijn twaalftoonstechniek al had ontwikkeld. Hij modelleerde het naar een kwartet van Schubert, al is de klankwereld uiteraard totaal anders. Schönbergs leerling Berg, die jaren eerder het eerste geheel atonale strijkkwartet schreef, creëerde in diezelfde periode zijn Lyrische suite, een zangerig en meeslepend strijkkwartet dat volgens sommige musicologen – waaronder Adorno – op een opera lijkt. Decennia na de dood van de componist, én zijn maîtresse, ontdekten onderzoekers dat Bergs werk geïnspireerd was door zijn geheime liefdesrelatie met de vrouw van een vriend.


    Programmaboekje

    Programma

    19.45 uur / Entreehal / Voorprogramma / door het Amaris Kwartet
    Ludwig van Beethoven I. Allegro uit Strijkkwartet nr. 7

    20.15 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma
    Arnold Schönberg Strijkkwartet nr. 3
    Bram Kortekaas Allarme enigmatico
    Alban Berg Lyrische suite

    Uitvoerenden

    Quatuor Diotima:
    Yun-Peng Zhao viool
    Léo Marillier viool
    Franck Chevalier altviool
    Alexis Descharmes cello

  • Schönbergs laboratorium

    Pierre-Laurent Aimard

    Unieke reis langs muzikale innovaties aan de piano
    Schönberg, Skrjabin, Brahms, Schumann, Stravinsky

    vr 15 nov 2024

    Arnold Schönberg was de grootste muziekvernieuwer van de 20e eeuw. Volgens pianist Pierre-Laurent Aimard luidde zelfs elk nieuw pianostuk van hem een nieuwe fase in: aan de piano ontwikkelde Schönberg compositietechnieken die hij vervolgens toepaste in ander werk. Die innovaties vormen de rode draad in dit fantasievolle programma, van reliëf voorzien door werk van andere componisten. Aimard, dé autoriteit op het gebied van moderne pianomuziek, licht zijn keuzes zelf toe. Een unieke kans om Schönbergs complete piano-oeuvre te horen, op het allerhoogste niveau.

    Zijn originaliteit verspilde Schönberg duidelijk niet aan zijn titels, die allemaal nogal zakelijk zijn. Maar zijn noten waren zonder uitzondering baanbrekend. De Drei Klavierstücke (1909) zijn een van de vroegste voorbeelden van atonaliteit en in de Suite für Klavier (1921) en de Fünf Klavierstücke (1920-23) paste Schönberg voor het eerst zijn twaalftoonstechniek toe. Aimard combineert ze met muziek van Schönbergs tegenpool Igor Stravinsky, Aleksandr Skrjabin experimenteerde op geheel eigen wijze met chromatiek.


    Programmaboekje

    Programma

    Arnold Schönberg Drei Klavierstücke
    Aleksandr Skrjabin Pianosonate nr. 9
    Arnold Schönberg Sechs kleine Klavierstücke
    Robert Schumann Gesänge der Frühe
    Arnold Schönberg Fünf Klavierstücke
    Johannes Brahms Intermezzi op. 118 nrs. 1, 2 en 4
    Arnold Schönberg Klavierstücke op. 33a & op. 33b
    Igor Stravinsky Piano Rag Music
    Arnold Schönberg Suite op. 25

    Uitvoerenden

    Pierre-Laurent Aimard piano

  • Schönberg, Berg & Knussen

    Asko|Schönberg, Pierre-Laurent Aimard, Joseph Puglia + Katrien Baerts

    Wonderschone instrumentatiekunst van drie meesters
    Schönberg, Berg, Knussen

    do 14 nov 2024

    Wie is er bang voor Arnold Schönberg? Zijn populaire Kammersinfonie nr. 1 is een vroeg meesterwerk dat nog hoorbaar wortelt in de 19e eeuw, al kraakt de tonaliteit hier en daar in haar voegen. Asko|Schönberg eert zijn naamgever vanavond met een programma waarin superieure instrumentatiekunst de gemene deler is. Hoor hoe Schönbergs verfijnde kunst navolging krijgt van zijn leerling Alban Berg én van Oliver Knussen (1952 - 2018), een dierbare vriend van Asko|Schönberg en het Muziekgebouw.

    Schönberg koos voor zijn kamersymfonie een ongebruikelijke bezetting, met tien blazers en slechts vijf strijkers. Die herschikking van de verhoudingen kreeg veel navolging, van onder meer Alban Berg. Diens fijnzinnige Kammerkonzert vraagt zelfs om een ensemble van dertien blazers, met piano en viool als solisten. Berg schreef het werk ter gelegenheid van Schönbergs vijftigste verjaardag. Sluitstuk van het programma is het aangrijpende maar wonderschone requiem Songs for Sue uit 2006 dat Knussen componeerde na de dood van zijn vrouw.


    Programmaboekje

    Programma

    Arnold Schönberg Kammersinfonie nr. 1
    Oliver Knussen Songs for Sue
    Alban Berg Kammerkonzert

    Uitvoerenden

    Asko|Schönberg
    Michael Wendeberg dirigent
    Pierre-Laurent Aimard piano
    Joseph Puglia viool
    Katrien Baerts sopraan

  • Xerrox Vol. 4

    Alva Noto + Ensemble Modern

    Audiovisuele ervaring laat digitaal en akoestisch versmelten
    Alva Noto

    wo 13 nov 2024

    Carsten Nicolai, een van de invloedrijkste figuren in de elektronische muziekscene onder zijn alias Alva Noto, wordt geroemd om zijn kernachtige muziek op basis van digitale technologie. Een van zijn – naar eigen zeggen – meest emotionele albums, Xerrox Vol. 4, krijgt nu een grootse instrumentale uitvoering door Ensemble Modern. Geluid, beeld en licht zorgen voor een meeslepende ervaring in deze tweede samenwerking tussen de componist en het out-of-the-box-ensemble.

    Alva Noto’s serie Xerrox is gebaseerd op het eindeloos reproduceren en manipuleren van digitaal bronmateriaal. Waar de componist zich eerder vooral richtte op abstractie, schuwt hij de melodie niet meer sinds zijn samenwerking met de Japanse synthpoplegende Ryuichi Sakamoto. Voor hun project utp_ (2007) werden zij bijgestaan door Ensemble Modern, dat voortdurend nieuwe wegen inslaat met een klassiek instrumentarium.

    Programma

    19.15 uur / Foyerdeck 1 / Inleiding
    Door Michel Khalifa

    20.15 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma
    Alva Noto Xerrox Vol. 4 (Ensemble Modern versie)

    Uitvoerenden

    Ensemble Modern
    Alva Noto elektronica

    Simon Mayer video
    Matthias Rieker lichtdesign 
    Norbert Ommer sounddesign