Zes premières

uitgelicht in De Groene Amsterdammer

september 2024

Meer weten over de nieuwe composities die in seizoen 24-25 bij ons in première gaan? Lees hieronder zes artikelen uit de Groene, geschreven door muziekjournalisten Jacqueline Oskamp, Bas van Putten, Leon Verdonschot e.a. 

Aan het woord komen componisten, uitvoerders en kenners. Over hun achtergrond, hun uitgangspunten, drijfveren en het maakproces. ‘Grote kunst is tovenarij’.

De concerten

  • Openingsconcert Saariaho Festival

    Asko|Schönberg, Verneri Pohjola + Joseph Puglia

    De zwanenzang van Kaija Saariaho
    Saariaho

    do 13 mrt 2025

    De zwanenzang van Kaija Saariaho

    Asko|Schönberg zet meteen een begin- en een eindpunt neer in het openingsconcert van het Saariaho Festival. Graal théâtre voor viool en ensemble uit 1994 was een van Saariaho’s eerste succeswerken en het trompetconcert HUSH uit 2023 is haar zwanenzang. Het concert geschreven voor jazztrompettist Verneri Pohjola is op te vatten als een reis door haar leven. Een indringend werk dat in deze ensembleversie nog meer indruk maakt. 

    ‘Elk concert is een portret van de persoon voor wie het geschreven is’, zei Kaija Saariaho over HUSH. Ook Graal théâtre, haar eerste concert, is zo’n portret, geschreven voor Gidon Kremer. Inmiddels hebben Asko|Schönberg en violist Joseph Puglia het werk zo vaak gespeeld dat het geheel eigen is geworden. Mooi detail: de belangrijke trompetpartij in Graal théâtre keert terug in HUSH, haar laatste concert. 

  • Het pianoconcert van Tanaka

    Philzuid + Ralph van Raat

    Wereldpremière door onvermoeibare ambassadeur van nieuwe noten
    Tanaka, Tsjaikovski, Borodin

    do 10 okt 2024

    Wereldpremière door onvermoeibare ambassadeur van nieuwe noten

    De Japanse componiste Karen Tanaka schrijft een pianoconcert voor meesterpianist Ralph van Raat en vanavond is de wereldpremière – meer hoef je eigenlijk niet te weten om hierbij te willen zijn. Dat Ralph van Raat het werk uitvoert wekt geen verbazing: niet alleen is hij een onvermoeibaar ambassadeur van nieuwe noten, Tanaka droeg ook al de tweede reeks van haar populaire Techno Etudes aan hem op. Het orkest is Philzuid, dat in het Muziekgebouw eerder de wereldpremière van het Bosch Requiem van Hawar Tafiq bracht. 

    Tanaka, leerling van de grootheden Luciano Berio en Tristan Murail, schrijft haar eerste pianoconcert in opdracht van het Muziekgebouw en het Vancouver Symphony Orchestra. Zij laat zich voor haar muziek vaak inspireren door haar liefde voor de natuur en haar zorgen over het klimaat. Het programma wordt gecompleteerd door twee Russische klassiekers: Borodins symfonische gedicht In de steppen van Centraal Azië en Tsjaikovski’s Eerste symfonie – zijn beste, volgens de componist zelf.

    Tip! Bezoek ook de openbare repetitie van Techno Etudes IV, donderdagmiddag 10 oktober.

    Dit concert wordt live uitgezonden door de NTR op NPO Klassiek



    Programmaboekje

  • Openbare repetitie wereldpremière Techno Etudes IV

    Philzuid + Ralph van Raat

    Het eerste werk voor piano en orkest van de Japanse componiste Karen Tanaka
    Hidas

    do 10 okt 2024

    Het eerste werk voor piano en orkest van de Japanse componiste Karen Tanaka

    Openbare repetitie voor het nieuwe werk Techno Etudes IV van de Japanse componiste Karen Tanaka. Techno Etudes IV is een compositieopdracht van Muziekgebouw aan ’t IJ en Vancouver Symphony Orchestra, met steun van Ammodo. 

    Al eerder schreef de Japanse componiste Karen Tanaka haar virtuoze Techno Etudes II voor meesterpianist Ralph van Raat. Haar eerste werk voor piano en orkest draagt ze ook aan hem op. Philzuid staat onder leiding van de jonge Belgische maestro Martijn Dendievel.

    Wereldpremière
    Het opdrachtwerk Techno Etudes IV beleeft vanavond om 20.15 uur de wereldpremière tijdens het concert door Philzuid en Ralph van Raat. Frederike Berntsen verzorgt om 19.15 uur op Foyerdeck 1 de inleiding.

  • Amandante

    Nova Opera

    Oekraïens muziektheater over de emotie van de liefde
    Shalygin

    wo 2 okt 2024

    Oekraïens muziektheater over de emotie van de liefde

    Amandante is de eerste opera van de Nederlands-Oekraïense componist Maxim Shalygin. Shalygins muziek is avontuurlijk omnivoor en toch geworteld in traditie. Dikwijls heeft zijn werk de spirituele ondertoon die in meer muziek uit Oost-Europa is te horen. Amandante is een kameropera geïnspireerd door Symposion, Plato’s eeuwenoude dialoog over de lust, de liefde en het verlangen. In een serie van tableaux vivants en via een spel van licht en donker toont de opera zowel de stralende schoonheid als de duistere, destructieve kanten van liefde.

    Ondanks de oorlog in hun vaderland maakt het Oekraïense Nova Opera nieuwe producties die het progressieve artistieke klimaat in Kyiv reflecteren. Nova Opera brengt muziektheater waarin invloeden uit uiteenlopende genres als gregoriaans, trip hop, avant-garde rock en barok of volksmuziek kunnen opduiken. De vorm kan variëren van traditioneel theater tot video installaties. Hun producties, die vaak internationaal in première gaan, worden door critici geprezen.

    Dit is een productie van het Muziekgebouw Productiehuis in samenwerking met Nova Opera, de Griekse Nationale Opera en Stichting Ensemble Shapeshift.



    Dank aan:
    Met dank aan het Cultuurfonds, mede dankzij het Eleonora van Heusden Fonds en Anna H. Toonen Fonds

  • Song of the Earth

    Stargaze + Dirty Projectors

    Eigenzinnige songcyclus verenigt klassiek en indierock
    Longstreth

    wo 18 sep 2024

    Eigenzinnige songcyclus verenigt klassiek en indierock

    Wat verbindt Mahler met The Beach Boys? Hedendaags ensemble Stargaze en de Amerikaanse band Dirty Projectors beantwoorden die vraag met Song of the Earth. Deze caleidoscopische songcyclus reflecteert op de cyclische aard van leven en dood. Componist en Dirty Projectors-leider David Longstreth haalde hiervoor inspiratie uit Mahlers klassieke Das Lied von der Erde en Brian Wilsons ingenieuze Beach Boys-popliedjes.

    Met hun kleurrijke, uitdagende gitaarwerk en gelaagde vocale harmonieën staan Dirty Projectors al twintig jaar op de radar bij fans van eigenzinnige indierock. Ze werkten samen met sterren als Solange, Björk en David Byrne. Nu bundelen ze de krachten met Stargaze, dat het Muziekgebouw eerder verraste met vooruitstrevende samenwerkingsprojecten met onder anderen Terry Riley, Mica Levi en Lee Ranaldo.

    Dit is een productie van het Muziekgebouw Productiehuis