Liederen die tussen klacht, spijt en hoop zoeken naar lichtpunten in de duisternis, die zijn zo mooi. Countertenor Maarten Engeltjes en PRJCT Amsterdam laten dit horen. De pers prijst PRJCT Amsterdam om ‘rondheid van toon en flexibiliteit in klank’ (Forum Opéra) en als ‘een groot genot’. ‘Virtuoos’, schreef Trouw over Engeltjes. En als er iemand in muziek kon rouwen, maar ook troost bieden, dan was het wel Bach.
Dit concert biedt een bloemlezing van de mooiste klaagzangen uit de barokperiode. Het verdriet komt tot uiting in het lamento, een geliefde ariasoort voor componisten dat in die tijd een hoge vlucht nam. Niet alleen in handen van Johann Sebastian Bach, maar ook in die van zijn neef Johann Christoph, ‘een diepzinnig componist’, aldus Johann Sebastian.
19.00 uur / college oude muziek door Jan Van den Bossche
Bach en de altstem
Bach schreef enkele van zijn meest aangrijpende aria’s voor de altstem, met als bekendste hoogtepunt de aria Erbarme dich uit de Matthäus Passion. Had dit stemtype een specifieke betekenis voor hem, of voor de Duitse barokmuziek in het algemeen? En wie zong deze aria’s eigenlijk? Een koorknaap of een volwassen man die zijn kopstem gebruikte? Of werd Bach mogelijk ook geïnspireerd door zijn tweede vrouw, Anna Magdalena, die een uitmuntende zangeres was? Dit college gaat in op de rol van de altstem in Bachs oeuvre, aan de hand van enkele van zijn mooiste aria’s en solocantates.
Programmaboekje