Maarten Engeltjes (foto Melle Meivogel)

Ach, dass ich Wassers gnug hätte

PRJCT Amsterdam + Maarten Engeltjes + college Jan Van den Bossche
za 5 okt 2024 20:15 - 21:20
za 5 okt 2024
20:15 - 21:20
  • za 5 okt 2024
    20:15 - 21:20
    Grote Zaal
    Geweest

Programma

19.00 uur / college oude muziek door Jan Van den Bossche

20.15 uur / Hoofdprogramma
Johann Christoph Bach Ach dass ich Wassers gnug hätte
Franz Tunder Salve mi Jesu
Johann Sebastian Bach Stirb in mir, Welt und alle deine Liebe uit cantate BWV 169
Heinrich Ignaz Franz von Biber Passacaglia voor solo viool
Philipp Heinrich Erlebach Wer sich dem Himmel übergeben
Dietrich Buxtehude Jubilate domino
Johann Sebastian Bach Widerstehe doch der Sünde

Uitvoerenden

PRJCT Amsterdam
Maarten Engeltjes countertenor
Rie Kimura viool

Licht in de duisternis

Liederen die tussen klacht, spijt en hoop zoeken naar lichtpunten in de duisternis, die zijn zo mooi. Countertenor Maarten Engeltjes en PRJCT Amsterdam laten dit horen. De pers prijst PRJCT Amsterdam om ‘rondheid van toon en flexibiliteit in klank’ (Forum Opéra) en als ‘een groot genot’. ‘Virtuoos’, schreef Trouw over Engeltjes. En als er iemand in muziek kon rouwen, maar ook troost bieden, dan was het wel Bach.

Dit concert biedt een bloemlezing van de mooiste klaagzangen uit de barokperiode. Het verdriet komt tot uiting in het lamento, een geliefde ariasoort voor componisten dat in die tijd een hoge vlucht nam. Niet alleen in handen van Johann Sebastian Bach, maar ook in die van zijn neef Johann Christoph, ‘een diepzinnig componist’, aldus Johann Sebastian. 

19.00 uur / college oude muziek door Jan Van den Bossche
Bach en de altstem
Bach schreef enkele van zijn meest aangrijpende aria’s voor de altstem, met als bekendste hoogtepunt de aria Erbarme dich uit de Matthäus Passion. Had dit stemtype een specifieke betekenis voor hem, of voor de Duitse barokmuziek in het algemeen? En wie zong deze aria’s eigenlijk? Een koorknaap of een volwassen man die zijn kopstem gebruikte? Of werd Bach mogelijk ook geïnspireerd door zijn tweede vrouw, Anna Magdalena, die een uitmuntende zangeres was? Dit college gaat in op de rol van de altstem in Bachs oeuvre, aan de hand van enkele van zijn mooiste aria’s en solocantates.


Programmaboekje