Wat komt er na de dood? Het mysterie van onze laatste reis is zo oud als de mensheid zelf. Maar in tegenstelling tot onze voorouders staan wij er liever niet bij stil. En dat is een gemis, vindt componist Heather Pinkham. In deze nieuwe editie van Music for Empty Spaces vraagt Pinkham negen collega’s met uiteenlopende achtergronden te reflecteren op sterven, dood en rouw. Muziek, als de taal van het onzegbare, die ons kan ons helpen te praten over het onherroepelijke einde, dat nu eenmaal bij het leven hoort.
Tijdens de coronacrisis organiseerde Pinkham de eerste editie van Music for Empty Spaces, die live werd gestreamd vanuit het Muziekgebouw. Het programma was een succes, werd wereldwijd bekeken en zelfs live voor publiek herhaald. Het onderwerp van de tweede editie ligt in het verlengde ervan: zoals negen componisten toen reflecteerden op het leven in isolatie, zo is nu de dood onderwerp van bespiegeling. Wederom zijn het Nederlandse topmusici die tekenen voor de uitvoering.
I.s.m.
Echoes of Nothing
Maandelijks randprogramma i.s.m. Conservatorium van Amsterdam
Geïnspireerd door de quote ‘Every something is an echo of nothing’ van componist John Cage cureren drie studenten van het Conservatorium van Amsterdam (Dániel Bolba, Lisa Schreiber en Sean Haid) een eigen concertserie. De miniconcerten reflecteren op concerten uit de programmering in de Grote Zaal en bieden een nieuw perspectief op de concertervaring.
Programmaboekje