Op 1 juli 2021 overleed Louis Andriessen, een van de grootste componisten van Nederland. Ensemble I SOLISTI brengt een eerbetoon aan de meester. Niet alleen met zijn eigen werk, maar ook als pedagoog had hij een nauwelijks te overschatten invloed op het internationale muziekleven. Er klinkt muziek van Andriessen zelf, maar ook van Martijn Padding – student, collega en bovenal boezemvriend van Andriessen. Hij componeerde een werk voor dezelfde bezetting als ooit De Volharding, het ensemble waarmee zowel Andriessen als Padding erg vertrouwd waren. Zo ontstaat een gelaagd beeld van de man die dit jaar 85 zou zijn geworden.
Andriessens activistische Workers Union (1975) heeft nog niets aan kracht ingeboet: de stampende ritmes lijken te hameren op de beroerde arbeidsomstandigheden in fabrieken. Vrijer, maar niet minder urgent, klinkt M is for Man, Mozart, Music (1991), geschreven als hommage aan Mozart bij diens tweehonderdste sterfjaar. Andriessens muziek wordt voortgestuwd door knetterende saxen en koperblazers. De bijbehorende film van Peter Greenaway, met wie Andriessen ook de opera’s Rosa en Writing to Vermeer maakte, is een dolkomische postmoderne collage.
Echoes of Nothing
Maandelijks randprogramma i.s.m. Conservatorium van Amsterdam
Geïnspireerd door de quote ‘Every something is an echo of nothing’ van componist John Cage cureren drie studenten van het Conservatorium van Amsterdam (Dániel Bolba, Lisa Schreiber en Sean Haid) een eigen concertserie. De miniconcerten reflecteren op concerten uit de programmering in de Grote Zaal en bieden een nieuw perspectief op de concertervaring.
Dit concert wordt live uitgezonden door de NTR op NPO Klassiek
Programmaboekje