'If you do this, what happens next?'

5 september 2024

door Jacqueline Oskamp

Elena Rykova is een componist die exact weet wat ze wil horen, en tegelijkertijd de uitvoerder alle ruimte geeft voor een eigen interpretatie. Juist die combinatie maakt dat musici uit alle hoeken van Europa en de Verenigde Staten graag met haar werken.

Speaking objects animated by a curious ear and an uncertain eye; the joy of dis­covery – the discovery of a joy.

Zo luiden de eerste regels van het poëtische statement waarmee de Russische componiste Elena Rykova (33) haar oeuvre introduceert. Wat een woordspelletje kan lijken is in haar geval de kern van haar artistieke praktijk: Rykova heeft een speelse geest en is getalenteerd in verschil­lende disciplines. Geluid, beweging, beeld en tekst – ze staan bij haar in een open verbinding en vormen samen een rijk universum, waarin ze de verbeelding de vrije loop laat.

Het plezier waarmee ze onderzoekt en cre­ëert, verraadt de kunstenaar in Rykova. Of zoals trompettist Marco Blaauw, die haar opdracht gaf voor een nieuwe compositie voor zijn ensemble Monochrome Project, het formuleert: ‘Muziek ontstaat bij haar vanuit nieuwsgierigheid, van­uit vragen stellen. Niet: “Ik heb een idee en jul­lie moeten precies doen wat ik wil”, maar: “Als je dit doet, wat gebeurt er dan?’’’

Elena Rykova is een componist die exact weet wat ze wil horen en tegelijkertijd de uit­voerder alle ruimte geeft voor een eigen inter­pretatie. Juist die combinatie maakt dat musici uit alle hoeken van Europa en de Verenigde Sta­ten graag met haar werken. Vanuit haar huidige woonplaats Lausanne vertelt ze in een Zoom-ge­sprek hoe ze die artistieke vrijheid – nu haar visitekaartje – heeft moeten bevechten. Opval­lend genoeg komt Rykova, die in 1991 werd gebo­ren in de Russische industriestad Oefa, zo’n 1500 kilometer ten oosten van Moskou, uit een gezin waarin ‘helemaal niemand’ naar muziek luisterde.

Rykova: ‘Ik heb begrepen dat mijn vader een goede stem had en dat hij van zingen hield, maar hij is overleden toen ik vijf jaar was, dus ik heb daar zelf weinig herinneringen aan. Omdat mijn vader muzikaal was, wilde mijn moeder graag dat ik een instrument leerde spelen. De eerste jaren op de muziekschool waren dus een soort eerbetoon aan mijn vader; tegelijkertijd heeft het Russische onderwijssysteem veel negatieve kanten en vergt het nogal wat van kinderen. De “gewone” muziek­school duurt zeven jaar en de meesten raken hun instrument daarna nooit meer aan.’

‘Ik ontdekte wat nieuwe muziek kan zijn, dat elk geluid muziek kan worden’ – Elena Rykova.


Elena Rykova (door Miri Davidovitz)

Elena Rykova was een begaafd pianiste en op haar dertiende stroomde ze door naar de ‘bijzon­dere’ muziekschool, die regulier en muziekon­derwijs combineert en de kinderen klaarstoomt voor een loopbaan als professioneel musicus. Daar haalde ze haar diploma ‘uitvoerend musi­cus’ en volgde lessen directie en compositie. Toch ervoer ze de situatie in Oefa als beknellend. Ze werd gedrild in de Russische pianoschool die precies voorschreef wat mooi en lelijk is, door een leraar die haar tot de grond toe afbrak als ze niet speelde wat hij wilde horen; in een muzika­le omgeving waarin moderne muziek was blijven steken bij de door de autoriteiten geliefde com­ponist Rodion Sjtsjedrin (1932), een eigentijdse representant van de Russische romantische tra­ditie; en ten slotte had Elena Rykova weinig per­spectief op een carrière als concertpianist, legt ze uit: ‘Oefa is de hoofdstad van Basjkirostan en in die tijd kreeg de Basjkierse bevolking een voor­keursbehandeling. Een comité van de school ging elk jaar de provincie in op zoek naar jong talent. Ik ben deels van Tataarse afkomst en heb een Russische naam en voornaam. Mijn toekomst daar was een baan aan een muziekschool.’

Ze besloot zich aan te melden bij de compositie­afdeling van het conservatorium in Moskou en wordt leerling van Joeri Kasparov. Rykova: ‘Dat was een heerlijke tijd, soms hoorde ik zes con­certen per week. Er waren veel ensembles, ook uit het buitenland. Alles was zo open. Ik ontdek­te wat nieuwe muziek kan zijn, dat elk geluid muziek kan worden. In Moskou onderging ik een explosie van indrukken. We hadden ook een inte­ressant programma hedendaagse muziek in de Studio voor Nieuwe Muziek, maar desondanks worstelde iedereen in Moskou met die Russische traditie: hoe het materiaal te ontwikkelen, wat de juiste opvatting is over ritme, wat wel en niet mag. Ik heb er veel geleerd, maar de context van het conservatorium bleef benauwend. Ik vormde met andere componisten een groep waarmee we vrije improvisatie deden. We verkenden andere benaderingen van muziek, maar er waren aan­varingen met sommige leden van de composi­tieafdeling, omdat zij onze muziek niet wilden erkennen. Ik realiseerde me dat als ik mijn diplo­ma wilde halen ik iets moest componeren toege­sneden op de examens.’

In diezelfde tijd maakt ze het muziektheatra­le werk The Mirror of Galadriel (2012), een expe­riment op het kruispunt van beeldende kunst en geluidskunst. Een man en een vrouw staan tegen­over elkaar aan een tafeltennistafel, terwijl hun geabstraheerde silhouetten in real time worden geprojecteerd op de muur achter hen. Beiden hebben een tiental dennenappels die ze laten stuiteren, rollen of over het tafelblad schrapen – geluiden die, net als de ademhaling, versterkt uit de speakers klinken. De interactie tussen de twee spelers wordt bepaald door een ijzingwekkende spanning, extreme contrasten en het onvermo­gen elkaar te bereiken.

Met The Mirror of Galadriel reist Rykova af naar Nederland, waar ze deelneemt aan de Internatio­nale Gaudeamus Muziekweek 2013, een belang­rijke ontmoetingsplaats voor jonge componisten wereldwijd. Ze is de jongste componist ooit die de finale van de Muziekweek bereikt, maar voor haarzelf is het contact met geestverwanten het belangrijkst: het is de opmaat voor vele trips naar moderne muziekfestivals in het Westen.

Rykova: ‘Er ging een wereld voor me open toen ik hoorde hoe buitenlandse componisten over muziek praatten en wat voor muziek ze maakten. Ze hoefden niet in gevecht te gaan met hun lera­ren, ze hoefden niet hun mening te verdedigen tegenover een vijandige omgeving, ze konden de kunst maken waarin zij geloofden. Tegelijkertijd viel onze groep in Moskou uiteen, want een deel studeerde af. Ook in politiek opzicht ging het niet goed in Rusland: protesten werden neergesla­gen, verenigingen werden verboden, waaronder Platform van de bekende theaterregisseur Kirill Serebrennikov. Dat was een onge­looflijk inspirerende plek, met niet alleen voorstellingen en concerten maar ook allerlei masterclasses en educatieve programma’s voor jonge componisten en kunstenaars.’

Elena Rykova (door Miri Davidovitz)

In 2015 besluit Rykova Rus­land te verlaten en kiest voor de Hochschule für Musik und Tanz in Keulen, waar ze een jaar studeert bij de Duitse componist Johannes Schöllhorn. Het is in dat jaar dat Marco Blaauw, trompettist in het ensem­ble Musikfabrik, zijn eerste ervaring met de jonge Rykova opdoet tijdens een workshop voor com­positiestudenten. ‘Ze stak er met kop en schou­ders bovenuit’, herinnert hij zich. Keulen is de springplank voor een steeds verder uitdijend werkterrein: Rykova krijgt opdrachten in Spanje, Duitsland, Oostenrijk, Nederland en Engeland, terwijl ze verhuist naar Boston en aan Harvard aan haar PhD werkt.

Voordat ze naar de Verenigde Staten verhuist schrijft ze 101% mind uploading (2015), dat ach­teraf een sleutelwerk in haar oeuvre blijkt te zijn. Voor het eerst sinds ze is geswitcht van piano naar compositie schrijft ze voor ‘haar’ instru­ment, de piano, haar oude liefde. Rykova: ‘Ik was opgeleid tot concertpianist, ik speelde Prokofjev, Sjostakovitsj, het grote Romantische repertoire. Het was een groot trauma voor mij om niet meer te spelen, want ik was gewend om acht tot tien uur per dag te studeren. Dat kon niet meer omdat ik zo veel andere dingen te doen had en daar­door ging mijn niveau snel omlaag. Ik moest er gewoon mee stoppen.’

In de toelichting op 101% mind uploading memoreert Rykova dat de piano voor haar verbonden is met fysieke pijn (overbelaste spieren) en mentale pijn (veroor­zaakt door een ‘incompetente Russische docent die me jarenlang uitschold en vernederde’). Maar de piano is ook symbool van haar wedergeboor­te: haar laatste pianoleraar Lev Frank leerde haar ‘hoe mijn handen te genezen, hoe te luisteren naar de resonantie van de geluiden, hoe kracht te vin­den in de muziek zelf en hoe zelfs de meest krak­kemikkige tingeltangel kan stralen en bloeien als ík het wil’. Ze noemt het ‘de kracht van de intentie’: je innerlijk een voorstelling maken van de klank, dat wat voorafgaat aan wat er in de realiteit klinkt.

In 101% mind uploading duiken drie musi­ci, gekleed als artsen in de operatiekamer, in het binnenste van de vleugel. De snaren zijn gepre­pareerd met kleine magneten en de musici gaan met elektrische strijkstokken, pianosnaren en (slagwerk)stokken op zoek naar ‘Het Geluid’. Met chirurgische precisie onderzoeken ze het instrument: een rauw spectrum van aan snaar, hout en metaal onttrokken klanken. En zo valt in dit stuk alles samen: Rykova’s verleden als con­certpianist, haar preoccupatie met klank, en een nauwgezette choreografie die ze met de levendig­heid van een stripverhaal heeft vastgelegd in een grafische partituur – dit alles resulterend in een theatrale performance.

Vanaf dit moment tekent Rykova haar par­tituren met de hand. Niet alleen heeft ze meer en andere symbolen nodig dan het traditione­le notenschrift, in toenemende mate gaat ze de partituur zien als een intermediair om de musi­ci te inspireren. Zoals ze in een recent interview zei: ‘Een partituur is niet louter een functioneel object, ik wil dat mijn partituren de essentie van een stuk, zijn sfeer en karakter communiceren. Aangezien elk muziekstuk anders is, zien mijn partituren er ook heel verschillend uit.’

Met deze levendige klankscenario’s zijn diver­se exposities ingericht, zoals bijvoorbeeld in 2022 gedurende het Festival de Cordes sur Ciel in Zuid-Frankrijk, waar het lokale museum voor moderne en hedendaagse kunst haar partitu­ren tentoonstelde. ‘De mensen die naar het con­cert kwamen, konden overdag de grafische par­tituren bekijken. Tijdens het concert wil ik geen beeld projecteren, omdat onze visuele percep­tie zo dominant is. Ik wil de aandacht van het publiek naar de muziek leiden.’

Voor bijna elke nieuwe compositie gaat Ryko­va samen met de musici op ontdekkingstocht. Op een YouTube-filmpje is te zien hoe ze met de Spaanse pianist Ricardo Descalzo de binnenkant van zijn vleugel aftast op zoek naar interessan­te geluiden, research voor het pianostuk Cosi­tas Diminutas (2017). Als het even kan haalt ze het betreffende instrument in huis om het zich eigen te maken. ‘In het geval van hout- en koper­blazers is dat lastig,’ geeft ze toe. ‘Ik heb bij vrien­den wel masterclasses fluit en klarinet gedaan, maar het kost zoveel tijd voordat je een behoor­lijke toon kunt produceren – dat vergt nu een­maal een jarenlange training van de lipspieren – dat ik in die gevallen op de musici af ga.’

Trompettist Marco Blaauw, die een paar stuk­ken van Elena Rykova heeft gespeeld, vindt haar manier van werken en noteren heel stimulerend. ‘Ze schreef in 2022 Whispering to the Stars voor trio – trompet, hoorn, tuba en elektronica – dat deels streng is genoteerd, deels intuïtief met gra­fische lijnen. Die lijnen waren voor ons duidelijk. Het was heel bevrijdend om een grafisch beeld te krijgen waarin je zelf mag bewegen. Je bent niet uren bezig met toonhoogtes te oefenen, maar je richt je op het maken van bewegingen.’

Whispering to the Stars - Interpretatieve notatie door Elena Rykova.

Een buitenmuzikale leidraad vormt de psycho­logische methode Internal Family Systems (IFS), waarbij de geest wordt opgevat als een meervou­dige persoonlijkheid. Rykova: ‘Elk mens bestaat uit verschillende persona die soms tegengestel­de dingen willen. Er kunnen conflicten ontstaan tussen die verschillende stemmen, soms clashen ze en ervaren we een gevoel van besluiteloosheid – een situatie die heel menselijk is. Je kunt ook de vergelijking maken met een kristal met verschil­lende facetten. Steeds als je de steen een beetje draait zie je een ander perspectief en daar door­heen zie je weer een ander facet. Het voelt natuur­lijk om op die manier naar een ander persoon te kijken. En dat helpt mij om iemand te begrijpen en niet te reduceren tot “goed” of “slecht”. Van­uit muzikaal opzicht is ifs een andere manier om polyfonie en contrapunt te onderzoeken. Dat speelt zich niet alleen af tussen de instrumenten, maar ook binnen één instrument. Je kunt altijd op één aspect inzoomen en dat uitvergroten.

Het is een methode die zich goed leent voor een ensemble dat uit identieke instrumenten bestaat, zoals het Oefa Sextet (vernoemd naar Rykova’s geboorteplaats) dat in 2021 Asymptotic Freedom voor zes elektrische gitaren uitvoerde. Toen het concertleven stillag vanwege de covidpandemie werkte Rykova een vol jaar aan dit een uur duren­de stuk, waardoor ze nog meer dan anders de diepte in kon gaan. Thuis dook ze in de klankwe­reld van een met elastiekjes geprepareerde elek­trische gitaar, terwijl ze via Zoom contact hield met de musici.

Ook bij de opdracht voor het uit acht trompet­ten bestaande Monochrome Project van Marco Blaauw zal Rykova de ifs-methode gebruiken. Een andere referentie is de compositie Thousand Splinters of a Human Eye die ze in 2017 schreef voor het Nederlandse rietkwintet Calefax plus vocaal ensemble. Het is een theatraal werk waar­in de nodige humoristische elementen zijn ver­werkt: een ‘bevroren’ en mooi uitgelicht toneel­beeld wordt verstoord door een fietser die laconiek het podium op rijdt.


A Thousand Splinters of a Human Eye - Interpretatieve choreografie door Elena Rykova

Rykova: ‘Ik heb toen veel geëxperimenteerd met beweging op het podium. Ik wil nu terug naar dat stuk en de theatraliteit van de trom­pet in de ruimte exploreren. Het wordt een cho­reografie voor trompetten – zowel visueel als akoestisch, want het is spannend om het geluid steeds in verschillende richtingen te projecte­ren. In workshops met de musici ga ik uitprobe­ren hoe het klinkt als ze dicht bij elkaar staan en hoe het geluid verandert als er een grote afstand ontstaat. Er wordt tegenwoordig veel gesproken over nieuwe opstellingen in de concertzaal, toch blijft het uitgangspunt dat wij als publiek zitten en dat het geluid naar ons toe komt onveranderd. Vaak is het lastig voor musici om met instrument en partituur te bewegen, maar trompettisten zijn mobiel. Misschien doen we het stuk wel in de foyer van het Muziekgebouw zodat de musici vlak bij de luisteraars kunnen komen.’

Recentelijk is Elena Rykova van Boston naar Lausanne verhuisd. Ze vindt het fijn om terug te zijn in Europa (‘Hier voel ik me thuis’), maar sinds het begin van de oorlog is ze niet meer in Rusland geweest. ‘Eerlijk gezegd ben ik bang om daarheen te gaan. Voor de autoriteiten is het niet moeilijk om mijn standpunten te achterhalen en van tijd tot tijd horen we verhalen over de grenspolitie die paspoorten inneemt of ongeldig maakt. Of erger: dat iemand wordt vastgezet. Gelukkig kan mijn familie zich redden. Ik probeer mijn moeder één keer per jaar een week te zien, op een plek waar­voor zij geen visum nodig heeft en waar ik zon­der gevaar heen kan reizen. Het is verdrietig om elkaar zo weinig te zien. Ik ben haar enige kind.

Het eerste en laatste concert in Rusland sinds mijn verhuizing naar Duitsland was in 2021, twee maanden voor de oorlog. De Aksenov stich­ting in Moskou geeft elk jaar onder de titel “Rus­sische Muziek” opdracht aan een paar componis­ten. Het was leuk om vrienden en naaste collega’s van vroeger terug te zien. Met sommigen heb ik dagelijks contact per chat – we wonen allemaal ergens anders en dat project bracht ons weer even samen.’

Dit artikel verscheen in de bijlage van de Groene Amsterdammer op 5 september 2024

Concerten

Photo Marco Borggreve

Public rehearsal new work Elena Rykova

The Monochrome Project

Fri 4 Apr 2025 13:30 - 15:00
Marco Blaauw (photo Jose Verhaagh)

Minimalism at its most powerful

The Monochrome Project

Fri 4 Apr 2025 20:15 - 22:05