Als onvermoeibaar verkenner van ongebaande paden behoeft pianist Ralph van Raat nauwelijks introductie. In zijn nieuwste programma* staan componisten centraal waarbij de muziek draait om de klank en het klankspectrum. Een ontdekkingstocht die zijn hoogtepunt vindt in de Franse stroming 'musique spectrale' met Tristan Murail als een van de boegbeelden. Van hem speelt van Raat enkele splinternieuwe werken. Die spiegelt hij met muziek van zijn voorgangers, van François Couperin tot Debussy en plaatst ze zo in historisch perspectief.
De vier stukken van Murail stammen uit de laatste jaren en waren niet eerder in Nederland te horen. Op geheel eigen wijze verwerkt Murail in dit late werk zijn inspiratiebronnen. Zo klinken de pianowerken van Claude Debussy door in Cailloux dans l'eau (2018), en voor Mémorial putte hij inspiratie uit het Holocaustmonument in Berlijn. Op het programma staat ook een totaal onbekende Prélude van Olivier Messiaen. Wie benieuwd is naar alternatieve pianotradities of de geschiedenis van spectrale muziek is bij Van Raat aan het juiste adres.
Ralph van Raat over dit concert:
'Als pianist kan ik niet wachten op het spelen van dit programma op 24 november, omdat alle composities volledig draaien om de intrinsieke sonoriteit, de schoonheid en de klankkleur van de concertvleugel. De zoektocht naar de magische timbres van het instrument speelt zich door de hele muziekgeschiedenis af, maar bereikte een hoogtepunt in de twintigste eeuw door de zogenaamde spectrale benadering van componeren door met name Tristan Murail. Andere belangrijke historische pijlers in deze ontwikkelingen waren de benaderingen van het instrument door het late werk van Franz Liszt en dat van Claude Debussy. Het wordt een pianistisch feest, en waar kan dat beter dan op de prachtige vleugel in de wonderbaarlijke akoestiek van het Muziekgebouw?'
* De aangekondigde wereldpremière van Peter Adriaansz is komen te vervallen. De nieuwe compositie is helaas nog niet af.
Dit concert wordt opgenomen door:
Programmaboekje